Här är dörren som skall ersättas, en gammal källardörr som stod på en hög tröskel (som jag nu bilar bort). Hålet är 100cm brett och 207 cm från sockeln till innertaket. Den förra dörren hade man monterat karmen en bit upp i innertaket, så man kanske kunde tvinga in en 10x21-dörr. Men det känns onödigt, en 10x20 och så gör man en liten extra hög tröskel bode fungera?

Idag är den vänsterhängd, som synes på bilden så kommer det en vägg direkt på vänstersidan, till höger skall det vara klädhängare/hyllor/alltmöjligt, det är ca 140cm till väggen på högersidan. Finns det någon anledning att inte ta vänsterhängd? Normalt kommer man från vänster, skulle vara det då.
 
  • dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På min 10x21 ytterdörr är karmens öppning 204 cm hög, så en 20-dörr borde vara 194 cm,
vilket väl räcker för de flesta (utom killar med cowboystövlar kanske).
Och det är klart att du skall ändra hängningen om det är den naturliga vägen att gå.

Tips: En stor glasruta i den nya dörren gör det ljust och fint därinne :)
 
Redigerat:
Jomen, glas skall det bli, den här modellen:
ytterdorr-alexia-med-glas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spelar det ingen roll hur det ser ut inne i rummet vilken sida dörren skall vara på? Är utsidan det viktiga?
 
Nej det tror jag inte har någon betydelse.
Det viktiga är nog vilket som är den naturliga gångvägen, så det blir enkelt att "slinka in".

Snygg dörr för övrigt, enkel och anspråkslös, utan allt prål. Har nog tre likadana på stall och garage här.
Fast jag har klarglas. Gillar att kunna titta ut. Är det Byggmax?
 
Starcenter är grossisten, finns på hemfint.se

Funderar på hur ofta man komme från höger resp vänster. Vänster är från bilen/garaget/verkstan, och höger från brevlådan/grinden. Blir nog fel hur jag än gör. :)
 
Du får helt enkelt sätta dit en dubbeldörr då.
Men att flytta på en eller två källarväggar går väl rätt fort :rolleyes:
 
Visst går det fort att flytta väggen, det är pelletspannan bakom som är lite jobbig... :D
 
Det visade sig att högerhängd kunde jag få på 2-6 dagar, medan vänsterhängd skulle ta 6-8 VECKOR.
Saken är avgjord. :)
 
Ibland behöver man bara en liten knuff åt ena hållet för att kunna fatta beslut... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.