Hej,

Vi ska snart beställa en Kakelugn (Safir Classic 205) som ska ha en modulskorsten toppmonterad. Det finns plats ovanpå för en Isokern DM44 vill jag minnas. Den skorstenen har 1 rökrör. På övervåningen skulle jag vilja ha möjlighet att koppla in en kamin till samma skorsten.

Jag vet att det inte är att rekommendera att använda samma rökkanal för flera eldstäder även om det går. Samtidigt finns det inte plats för en modulskorsten med dubbla kanaler ovanpå kakelugnen.

Anledningen till att skorstenen är toppmonterad är pga utrymmesbrist och bärande väggar som är ivägen.

Jag vill helst inte han en stålskorsten då
1. Jag tycker inte det går bra ihop med en kakelugn.
2. Jag vill kunna klä skorstenen med tegel ut genom taket.

Går det att mura en modulskorsten med 1 rökrör, typ DM44, för att på våning två ställa en DM80 (2 rökkanaler) eller liknande ovanpå med hjälp av någon avlastningsplatta eller dylikt? Avlastningplattor finns för just tegelinmurning men antagligen är hållfastheten inte anpassad för mitt ändamål.

Tips och råd mottages gärna!
Tack
/nochl
 
Efter lite efterforskningar så har Isokern ingen avlastningsplatta för att sätta en DM80 ovanpå en DM44 tex.
Däremot tycker de att ett rökrör ska vara en helt okej lösning.

Boverkets byggregler innehåller denna text:

Rök- och avgaskanaler, som ansluts till fler än en eldstad ska utformas så att
brandrisken eller andra olägenheter inte ökar. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Om flera eldstäder ansluts till samma kanal bör riskerna för kondensering,
brandspridning, inrykning genom eldstad som inte används och eldstädernas
funktion vid samtidig eldning beaktas. Detta gäller även avgaskanaler från
bränsledriva motorer. Funktionen för rök- och avgaskanaler som ansluts till
fler än en eldstad kan beräknas och verifieras enligt SS-EN 13384-2.
Eldstäder i samma pannrum kan anslutas till samma kanal under de begränsningar
som gäller för kanalen med hänsyn till maximal temperatur,
märkeffekt och att rökgaserna på ett tillförlitligt sätt kan ledas ut från
byggnaden. (BFS 2011:26).


/nochl
 
Borde väl fungera om du ordnar bra tätning av spjället på 2a vån när det är stängt och du bara eldar på bv.
Inte raketkunskap direkt, men rätt ovanligt.
 
D09
Jag gjorde ett försök isamband med installstionen sv vedpannan med det var hopplöst att få det tätt med en tryckande rökgasfläkt. så kaminen åkte ut :(
 
D09 skrev:
Jag gjorde ett försök isamband med installstionen sv vedpannan med det var hopplöst att få det tätt med en tryckande rökgasfläkt. så kaminen åkte ut :(
Ja, med fläkt är det nog svårt.
 
karlmb skrev:
Borde väl fungera om du ordnar bra tätning av spjället på 2a vån när det är stängt och du bara eldar på bv.
Inte raketkunskap direkt, men rätt ovanligt.
Förhoppningen är att båda kan användas samtidigt och man slipper springa och stänga nåt spjäll för att det inte ska ryka in.
 
D09
Den iden kommer troligvis inte att funka

Sotaren hos mig förklarade att endast 1 enhet får användas åt gången och man ska kunna stänga av den som inte används.
 
D09 skrev:
Den iden kommer troligvis inte att funka

Sotaren hos mig förklarade att endast 1 enhet får användas åt gången och man ska kunna stänga av den som inte används.
Ja, annars är det nog dömt att ryka in.
 
Varför ställa frågan här? Prata med sotaren i ditt område, det är ändå han som i slutänden skall godkänna anläggningen och då hjälper det inte att komma med att på Byggahus forumet var det ok att göra så......
 
Även om sotaren säger Ok så är det ju dömt att misslyckas om det ryker in...
 
Jag ställer frågan här och till sotaren för att få veta vad som går att göra enligt reglerna och vad som går att göra i praktiken.

Tack för svaren.

/nochl
 
Hej

Jag har 2 kaminer på olika plan med samma plåtskorsten.
Sotaren berömde min installation, nja, till och med han tycker att det inte är en optimal lösning, men det var tätt iaf när han provtryckte.
Han eldade i den nedre och kollade och mätte den övre utan misstänka något speciellt.

Man får dock inte ha denna lösning om det är 2 olika lägenheter.......

Jag tror, med betoning på tror att det övre spjället inte får vara tätt, för om det är minsta glöd kvar i kaminen och man stänger spjället så kommer det in rökgaser i rummet.
Jag har tillverkat mitt spjäll tätt, och råkat ut för det.................................. Gör om gör rätt!!!!!

Du borde kunna klä skorstenen med en fejktegelkonstruktion på någe sätt.
Bara det går att inspektera skarvarna.
 
Sotaren har då inga invändningar eller förbehåll bara rökkanalen har tillräcklig dimensionering. Han har fått i uppgift att räkna lite på det.

En sån här toppmonterad anslutning på övre plan borde minska risken en del för att det ska ryka in.

ladda ned (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
ovanlig sotare du haft tur att få. Här är sotaren helt rabiat och skulle direkt avfärda förslaget om inte dokument fanns och han skulle definitivt inte ha hjälpt till med att räkna på sammanlagring av 2 eldstäder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.