Jag har hittat en gammal dörr i vinden som jag vill använda som skafferidörr. Jag tänkte bygga en enkel dörrkarm av limträ som jag klyver till måtten 41x118mm och spika anslagslist när karmen är monterad. Hur ska man tänka med modulmåtten, eller rättare sagt, avståndet mellan dörrbladet och karmens insida?

Dörrens mått är 635 mm bred och 2373 mm hög. Jag vet att man ska ha ca 10mm spelrum från karmens yttermått men hur mycket spelrum behövs från karmens innermått dvs mellan dörrblad och karmens insida?
 
3-4 mm i sidorna och mer upptill/nedtill tror jag blir bra. Annars fråga @findus42 som är (dörr)ämnets nestor :)
 
P ptk skrev:
Dörrens mått är 635 mm bred
+ 5 mm
 
Det beror på olika saker och svårt att ge ett rakt svar på frågan.
Några bilder på dörren och lite detaljer om förutsättningarna så blir det lättare.

Skall skafferiet vara svalt behövs mer luft.
Är skafferiet rumstempererat räcker det med mindre. Då är det som en vanlig innerdörr.

Bra att veta hur miljön är där du snickrar. Proffssnickerier tenderar att vara väldigt torra. Är det fuktigare där du står kanske du inte behöver gardera dig för svällning efter montage.

Målluft när dörren acklimatiserat sig efter montaget kan vara ca 5mm för en innerdörr och 7 eller mer för en ytterdörr.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.