Hej,

Jag vill installera en tvättmaskin i mitt kök och måste ju då enligt reglerna ha en vattenfelbrytare för vattentillförseln till denna. Många vattenfelbrytare för detta ändamål är väldigt dyra, men Ikea har en vattenfelbrytare med rimligt pris som är till för diskmaskiner. Jag funderar på att modifiera en sådan enligt bilden nedan. Är det tillåtet? Övriga synpunkter? Vattenfelbrytaren: KNYCKLAN Elektronisk diskmaskinsavstängning - IKEA
Skiss av en vattenfelsbrytare med anslutningar för blandare och tvättmaskin, instruktioner för koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B bjocan skrev:
Många vattenfelbrytare för detta ändamål är väldigt dyra, men Ikea har en vattenfelbrytare med rimligt pris som är till för diskmaskiner.
Anser ditt försäkringsbolag att det där är en godkänd vattenfelsbrytare?
Huvudsyftet är inte att vara en vattenfelsbrytare utan en vattenavstängning när diskmaskinen inte används.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Anser ditt försäkringsbolag att det där är en godkänd vattenfelsbrytare?
Huvudsyftet är inte att vara en vattenfelsbrytare utan en vattenavstängning när diskmaskinen inte används.
Den är ju godkänd att använda för diskmaskin i köket, så tänker att den även borde vara det för tvättmaskin. Men kanske fel att anta det.
 
  • Gilla
SPMPROF och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Den är godkänd för avstängning av vattnet när diskmaskinen inte används, vilket inte är samma sak som en vattenfelsbrytare.. Det är bäst att du kollar med försäkringsbolaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den är godkänd för avstängning av vattnet när diskmaskinen inte används, vilket inte är samma sak som en vattenfelsbrytare.. Det är bäst att du kollar med försäkringsbolaget.
Den har en sensor man lägger under disk(tvätt)maskinen som bryter vattnet vid ett läckage, den funktionen gör att jag tolkar den som en vattenfelsbrytare. Men såklart säkrast att kontrollera med försäkringsbolaget som du säger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det medföljer en sensor med Knycklan så den fungerar ju faktiskt som en vattenfelbrytare.
Om den även är godkänd som en sådan har jag ingen aning om.
Sensorn är tänkt att läggas i baljan där diskmaskinen står.

/Höghus
 
  • Gilla
bjocan
  • Laddar…
Hittade denna artikel Detta får kallas vattenfelsbrytare - VVS-Forum (vvsforum.se). Ska man lita på artikeln skulle Ikeas produkt åtminstone funktionsmässigt kvala in som ett "vattenlarm" och en "läckagebrytare". Men inte som en "vattenfelsbrytare" då den enligt artikelns definition ska övervaka hela tappvattensystemet och stänga vattnet centralt vid ett eventuellt läckage, inte bara övervaka och stänga vattnet för disk- eller tvättmaskinen.

Hittade även "Säker Vatten"s regler för tvättmaskin i kök 2.4 (sakervatten.se), och enligt dom måste man ha en "läckagebrytare" ELLER en "vattenfelsbrytare", och då borde Ikeas produkt kvala in då den enligt ovanstående definition är en läckagebrytare.
 
Redigerat:
Från Säker vatten 2021:1. Vattenfelsbrytare är inget krav, Knycklan borde vara godkänd.

"Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm."

/Höghus
 
  • Gilla
bjocan
  • Laddar…
O
B bjocan skrev:
Den är ju godkänd att använda för diskmaskin i köket, så tänker att den även borde vara det för tvättmaskin. Men kanske fel att anta det.
Oavsett är ju risken att såna produkter skapar vattenskador lika mycket som de är avsedda att stärka/dubblera tvättmaskinens vanliga inloppsventil.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
O

Oavsett är ju risken att såna produkter skapar vattenskador lika mycket som de är avsedda att stärka/dubblera tvättmaskinens vanliga inloppsventil.
Förstår inte riktigt resonemanget, du får gärna utveckla.
 
B bjocan skrev:
Förstår inte riktigt resonemanget, du får gärna utveckla.
I många såna här fall där någon regel likt säker vatten kommer in går det som tex Höghus skriver i #9 få det till att den är ok. Det är inget att säga om det och jag har aldrig sett den i verkligheten dock är det inte sällan väldigt taffligt utförande på den typen produkter och vad jag ser på bilderna inget som tyder på motsatsen här.

Alltså skulle jag för egen del välja något jag tror på och kan bedöma erfarenhetsmässigt som ok helt oavsett diverse regler. Du kan säkert använda den i ditt fall inget jag lägger mig i bara en enkel synpunkt från min sida som hellre gör allt en gång riktigt och inte alls stirrar mig blind på eller är nervös över ev regler i frågan. Det mesta jag har och gör i mina hus och fastigheter följer den principen och försäkringar mm hålls på en minimal nivå därefter. Räknar oftast med att de tyngre jobb jag gör där är en gång i min livstid detta genom sorgfälligt val av bästa tänkbara (för mig) lösning och lika sett till utförandet.
 
  • Gilla
bjocan
  • Laddar…
Jag kommer installera vattenfelsbrytare och det blir antingen från LK eller Vatette. Likt @GK100 resonerar jag som så att produkter som genom undermålig konstruktion/tillverkning kan orsaka skador (i praktiken produkter för el/VVS/fukt) inte ska användas. Även om dessa produkter är avsevärt dyrare i inköp blir det sannolikt billigare i längden. Använder man erkända märken som används av hantverkarna är det heller aldrig någon diskussion vid eventuella försäkringsärenden.

Detsamma gäller reservdelar och tillbehör, proffsmärkena tillhandahåller sådant länge.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.