Jag tror det finns ganska många, mig själv inklusive, som många gånger har önskat sig ett planlaser för diverse utomhusarbeten. Visst, man kan hyra proffsutrustning men håll med mig om att det är skönt att äga sina grejer och slippa stressa med det ena eller andra för att notan tickar iväg. Det finns ju faktiskt ganska många arbeten som kanske inte kräver millimeterprecision, men som skulle underlättas betydligt med en planlaser. Vattenpass i all ära men låt oss lägga undan det för en stund.

Låt säga att man vill hitta en planlaser med dessa förutsättningar...

*Ska funka vid utomhusarbeten...tja säg upp till 40m i dagsljus
*Självnivellerande med hyffsad precsision ( ;) Lagom flummigt, men så bra det går med de pengar man vill lägga ut)
*Max 3000:- (utan att behöva beställa 2:nd hand från USA)

Är detta överhuvudtaget möjligt? Man tror inte det vid första anblicken då en roterande laser som är självnivellerande är tekniskt komplicerad och därför väldigt dyr. En vanlig självnivellerande krysslaser då? Eller varför inte B&D's LZR4? Den sistnämda gör ju till om med en kontinuerlig linje i 360 grader. Jag har aldrig provat denna, men problemet är högst sannolikt att kunna se linjen utomhus då den främst är tänkt för inomhusjobb. Det enda sättet att få en laser att fungera utomhus vid dessa avstånd verkar vara att använda en mottagare, vilket dock inte fungerar med varken en linjelaser eller LZR4 då dessa inte roterar på något sätt utan endast använder ett prisma för att sprida strålen.

Av mitt sätt att formulera mig ovan kanske någon tror att jag har en lösning på problemet....vilket jag inte har. Vad jag dock har är en teori som jag hoppas få verifierad eller dementerad av er här på forumet. Den lyder som följer...

För att klara ovan ställda krav, skaffa dig t.ex. en lagom bra självnivellerande krysslaser då dessa är enklare och billigare att tillverka än motsvarande roterande laser. Komplettera sedan med en billig mottagare. De flesta mottagare är generella, men kolla att våglängden är kompatibel med din laser.  För att få det hela att fungera måste lasern modifieras så den projicerade linjen pulseras fram. Enkel elektronik i serie med spänningsmatningen fixar detta. På-av och så vidare. Enklaste sättet att testa om det fungerar borde dock vara att vifta lite med handen framför bara. Busenkelt!

Observera att jag gör några ganska ogrundade påståenden så ta mig inte för orden. Jag är mest intresserad för egen del.

/Ola
 
Har du funderat på att skippa själva laserdelen och i stället titta på ett optiskt avvägningsinstrument? Jag var på vippen att skaffa ett, men hustrun tyckte att det var onödigt att köpa ett instrument som jag bara kunde motivera till ett enda projekt, altanbygget.

Det slutade med att jag hyrde att optiskt instrument, och mina erfarenheter är följande:

1) Det är inte är så krångligt som det låter att ränna omkring mellan instrument och det som skall vägas av och sätta markeringar. En laser är säkert snabbare, men den här manicken har bättre precision till ett överkomligt pris.

2) Det är psykologiskt svårt att inte använda den precision som instrumentet erbjuder.

3) Man skall fila på argumenten innan man presenterar idén för finanschefen, alternativt köpa först och fråga sedan. Det här är nämligen ett instrument som man vill äga. I alla fall jag själv. Dessutom kan det vara bra att ha pillrat och lekt med instrumentet innan man börjar använda det "skarpt"

Här finns bakgrunden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19148
 
Det kan mycket väl vara så att de optiska instrumenten undervärderade för utomhusarbete men det är nog inte det mest praktiska inomhus. Om man t.ex. redan har en hyffsad krysslaser för inomhusbruk skulle man möjligtvis kunna slå två flugor i en smäll om man nu också kan använda den utomhus med mottagare efter viss modifiering.
 
OK, i så fall föreslår jag PLS 2E. Finns på Ahsells bland annat. Fungerar både med- och utan mottagare. Den är förvillande lik den enklare PLS 2. Den senare tillverkas inte längre, men de kan finnas kvar på hyllorna, speciellt här i utkrokarna (Sverige).

Instrumentet ät självnivellerande.

Jag förstår att du vill modifiera ett ganska enkelt linjelaserinstrument så att det fungerar med mottagare, gissningsvis genom att pulsa laserdioden på något sätt. Eftersom PLS 2E är ett färdigt sådant instrumet, kan man nog påstå att du har funderat rätt.

Kom ihåg att mottageren också kostar en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.