Jag har en Laddomat 3000 som styr laddning och urladdning ur en 500l tank till en Focus PE20 pelletspanna. Jag tycker (eftersom min äkta hälft tycker så) att pannan kräver ganska hög temperatur för att ge tillräckligt med varmvatten. Jag skulle vilja att laddomat började återladda pannan vid en tempertur på 65 grader ungefär. Tyvärr är maximal temperatur man kan ställa den på 60 grader...

Jag tänker att man borde kunna byta potentiometern som sitter där till en annan som skulle göra att jag kan återladda vid en högre panntemperatur. Tyvärr kan och förstår jag för lite av elektronik för att dels ta reda på vad som sitter där och dels ta reda på vad jag ska sätta dit istället. Är det någon här som gjort en liknande modifiering och har lite tips?
 
det är väldigt lite vatten i pannan och en VV-slinga ska ha hög temp för att fungera bra och ge skaplig VV,, med en återcirkulering från en tank så kommer det bli dålig med värme i pannan, samt stora förluster i värme genom draget ut i skorstenen, har du lats för en VVB på sidan om så är det bäst- VV förvarms via pannan och spetsas i VVB vid behov
 
Har du ställt blandningsventilen på max?
 
Blandningsventilen är på max.

Och jag vet att systemet inte är optimalt men skulle ändå vilja få det att funka lite bättre... tanken är att koppla solpaneler till tanken och fortsätta köra varmvattenberedning i pannan istället för att skaffa en annan tank med VVB.
Men går det inte så går det inte och då får jag fundera på hur jag ska utforma ett annat system.
 
Rent elektronisk går det nog att höja, har inte rotat i en sådan styrning, ini styret finns säkert någon potensimeter för att justera in en givare ( bör vara 2 st ) till rätt temp ,men hur och var dom sitter på kortet vet jag inte, men om du öppnar locket och fotar hela kortet , om det går på båda sidorna,kanske det går att se
 
Kan du inte lägga något isolerande mellan givaren och pannan bara?
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Rent elektronisk går det nog att höja, har inte rotat i en sådan styrning, ini styret finns säkert någon potensimeter för att justera in en givare ( bör vara 2 st ) till rätt temp ,men hur och var dom sitter på kortet vet jag inte, men om du öppnar locket och fotar hela kortet , om det går på båda sidorna,kanske det går att se
Såhär ser kortet ut, det är den översta potentiometern som styr temperaturen för återladdning.
Elektroniskt kretskort med komponenter och den övre potentiometern som kontrollerar återladdningstemperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort med komponenter och lödpunkter, övre potentiometer styr återladdningstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enkelt fixat med ett seriemotstånd som påverkar givaren.
Givaren skall ha ett värde på ca 50kohm vid 25grader och ca 20kohm vid 50grader.
Motståndet i givarn sjunker alltså med stigande temperatur med en gradient på ca 1,2kohm per grad.
Om man ansluter ett motstånd i serie med en av trådarna från givaren kommer regulatorn att mäta och reglera beroende på storleken på motståndet och tro att det är kallare än vad givaren säger.
Ponera att pannan är 50 grader. Givaren visar då 20kohm. Lägg till ett motstånd på 12kohm i serie vilket innebär att regulatorn ser 20+12 =32kohm och tror att det är ca 40grader.
Den laddar då 10 grader längre innan den stannar.

Observera att samma "mätfel" skapas för både laddning och urladdning så skalorna stämmer inte längre. Men vet man om det så inget problem.
Prova med 5kohm först och utvärdera. Motståndet ansluts enklast med en "sockerbit" på en av givarens kablar vid plinten i sockeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.