Jag såg i forumet att någon säljer trådbackar som ska passa Ikea faktum 40cm skåp. Dessa kan jag tänka mig köpa, men undrar över alternativa lösningar.

Jag har idag en vanlig dörr på skåpet. Men jag har också en extra uppsättning utdragslådor med front, dock inte samma front som jag har på resterande kök. Jag skulle kunna måla om dessa så att de matchar bra.

Är fronten på utdragslådor ett måste för dess konstruktion? Kan jag möjligen ta bort lådfrontarna, montera in dessa i skåpet, och ha min dörr kvar?

Kan man fixera övre o nedre lådor med min gamla dörr som bilden visar? ..kanske går med vinkeljärn mellan undersida låda och dörren

Syftet är att få till korg/lådförvaring som är utdragbara. Och detta på enklaste sätt. Köpa färdiga trådkorgar är troligen enklast. Men mest praktiskt tror jag om hela dörren åker ut som på bild, så kan man få access från båda hållen.
 
  • Ett vitt skåp med mörkbrun lucka, öppen, visar inbyggda lådor, modern köksförvaring, stålben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen skåpdörr med tomma, utsydda metallkorgar för förvaring i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Är fronten på utdragslådor ett måste för dess konstruktion? Kan jag möjligen ta bort lådfrontarna, montera in dessa i skåpet, och ha min dörr kvar?
jag har ett faktumskåp från 2009 där kunde man välja om man ville ha vanlig lucka eller lucka som satt ihop med lådorna
 
T tergo skrev:
jag har ett faktumskåp från 2009 där kunde man välja om man ville ha vanlig lucka eller lucka som satt ihop med lådorna
Hur har man fäst lådan med luckan?
 
minns inte jag valde vanlig lucka med låder som bild 1
alltså vanlig lucka med gångjärn, ej fäst i lådorna
 
Redigerat:
BirgitS
Det finns skåp med utdragbar lucka som det sitter låder på att köpa, används väl dels som höga men smala skafferiskåp och dels när det gäller smala underskåp.

En nackdel med sådana hyllor är att de måste sitta rätt glest för att man ska kunna få ut varorna eftersom man måste lyfta uppåt. Gäller särskilt om det är breda skåp. Det går nog inte att bara nedersta lådan sitter fast i luckan för då blir det nog väl högt vridmoment på den lådans infästning när man drar i ett handtag som sitter högt upp.

Exempel: https://www.ballingslov.se/kok/koks...ap-kok/bankskap-utdragbar-inredning-gra-b-148
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.