Har någon tips på ett köksbord/matsalsbord av lite modernt snitt? Vi ska bygga ett hus med öppen planlösning mellan kök och allrum. Inga spröjs eller dylikt på detta hus utan ganska rad, enkel och modern stil (dock ej riktig funiks). Har någon tips på ett bra bord med tillhörande stolar, gärna också något vitrinskåp eller dylikt (behöver inte vara med glas, ska vara för att få plats m porslin och dylikt).

Har kollat lite på Ikea utan framgång, från Mio hittade jag bordet "plaine", kanske skulle det vara något, men förslag mottages såklart tacksamt!

/Lena, som bokat hus med inflyttning till våren och redan börjat möblera i fantasin ;D ;D ;D
 
Du har ju redan hittat det ideala :D, iaf. nästan ;). Skulle jag få föreslå ett klassiskt 'evighets' bord så vore det superellipsen (orginalet till MIO's Plaine).

Har ni småbarn som är vilda av sig, så kanske 'Plaine' är att föredra mtp. chans att byta om det blir allt för illa åtgånget.
Annars så skulle jag personligen satsa på orginalet direkt, de klassiska stolarna till, dvs. myran eller sjuan kostar dessvärre också en hel del :-/
MEN det underbara med denna superellips är att ett totalt bryt vad gäller stolar till kan vara hur läckert som helst :)
Har sett exempel med superellipsbordet och bondrokokostolar till det............... :surprised:, urläckert och väldigt personligt.
Mao. kanske du har befintliga stolar som kan duga några år tills du känner att du har råd att skaffa just de du vill ha, ibland ska allt vara färdigt på en gång och då kompromissar man väldigt för att kunna köpa allt på en gång :-/

Det vackraste, mest personliga och hemtrevliga hemmet köps inte ihop på en och samma dag på en enda möbelaffär ;), bara ett litet tips :).

MVH//Christina.
 
Tack för snabbt svar!

Var kan jag hitta superellipsen? Är det Svenssons i Lammhult eller liknande som gäller???

Vi har två vildingar men ibland är jag trött på att köpa billigt och bli besviken på hållbarheten. Har du någon aning om priset på originalbordet?

Myran och sjuan, ja de är dessvärre superdyra. Men läckra!! Var köper man dem? Kan bara föreställa mig mannens reaktion om jag föreslår dessa "märkesmöbler" (han är mer praktiskt lagd och förstår sig inte riktigt på det "estetiska" ;D).

/Lena
 
Tror att superellipsen ligger någonatans runt 15' för ett bord på ca. 2,2x1,1, iof. dyrt men inte så särdeles mycket mer än många andra bord.
Superellipsen kan säkert beställas från många 'vanliga' möbelaffärer, när jag köpte min supercirkel för snart 15 år sedan så var de som var återförsäljare för DUX automatiskt åf. även för dessa bord, men det kan ju ha ändrats sedan dess.

Jag tycker du ska ta bordet (om det är vad du är i mest akut behov av) först, fundera vidare på stolarna, den stora fördelen med dessa bord är ju att de kan kombineras med så otroligt mycket olika stilar med samma goda slutresultat (tycker jag iaf.).

Du skulle se kombinationen runt min supercirkel ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Du har ju redan hittat det ideala :D, iaf. nästan ;). Skulle jag få föreslå ett klassiskt 'evighets' bord så vore det superellipsen (orginalet till MIO's Plaine).

.

Det är det bordet jag också skulle rekommendera.
Har det själv och tror aldrig jag kommer att tröttna på det.Man blir glad när man tittar på det.Även att vi haft vårt i så många år så undrar kompisar om vi köpt nytt bord igen:) Benen gör att det är enkelt,öppet och ljust.
Detta bord är en storsäljare med tanke på hur länge det har funnits.Vill man ha ett enkelt,snyggt men ändå något speciellt så är det nog bara detta.

Hoppas du hittat det där du bor ;)

Lycka till!
:)
 
Superellipsen som matematisk form har Piet Hein kommit på. Det var han som ritade fontänen och rondellen vid Sergels torg...
se: http://www.piethein.com

Bruno Mathsson och gillade denna form och lät tillverka bordet. Även Fritz Hansen (dansk möbeltillverkare) började tillverka Superellipsbord.

Således finns två varianter av bordet - ett svensktillverkat, och ett dansktillverkat.

Bruno Mathssonborden har solid träkärna, medan Fritz Hansenborden har spånskiva.

Det skiljer sen litegrann på infästningarna till benen också. Fritz Hansens infästning är utanpåliggande, men Bruno Mathssonborden har infällda benfästen.

Även benen skiljer sej litegrann åt nere vid foten, men det är mest smådetaljer.

Både Bruno Mathsson Inernational och Fritz Hansen tillverkar borden fortfarande.

Fritz Hansen är även tillverkare till Arne Jacobsens stolar - sjuan, myran, svanen, ägget osv...


 
Tack för svar, förslag och förklaringar!

Vet någon var man kan köpa superellipsen? Jag har kollat Svenssons i Lammhult utan framgång. Skulle också kunna vara intresserad av den danska varianten (vad man lär sig på detta forum...). Och så var det ju det där med priset, vet någon på ett ungefär?

Än en gång, tack för jättebra svar!

/Lena
 
VA!!!! Varför har jag inte fått fram det när jag sökt + även letat bland deras bord. ??? ??? ???

Nåja, tack för hjälpen. (känner mig lite dum ;))

/Lena
 
Lena: Går du till en möbelaffär som säljer "märkesmöbler" så kan du köpa bordet. Det är ju inte alltid som de har bordet i butik.

Stalands i Stockholm säljer bordet, likaså Ekerö Möbler. Även Nordiska Galleriet inne i City och SENAB på Regeringsgatan säljer.

Vill du hitta återförsäljare så kontakta respektive tillverkare:
http://www.bruno-mathsson-int.se/
http://www.fritzhansen.com/
 
Ett alternativ är en MDF-skiva (499:- på Bauhaus) 2440x1220x25. Sågas hos möbelsnickare (500:) och lackeras hos köksluckslackerare (1000:). Komplettera med ben från Mio möbler (550:).

För totalt 2549:- har Du skapat Din helt egna Bruno Mathsson kopia.

För den samvetslöse hemmasnickraren som tycker att prishysterin på möbler ibland går lite långt.....

P.S. Formen på superelipesen kopieras mha CAD-system och CNC-underlag till sågning går därifrån enkelt att framställa.
 
Fast då är det billigare hos MIO, fast visserligen inte lika stort. ;)

MIO Plaine:
Matbord ovalt i bok-, ek-, lönn-, körsbär- eller valnötsfanér och kromade spännben, L 160, B 100, H 74 cm 1.950:-. Vitlack 1.450:-.

Pernilla
 
Ja, billigare är det. Men man missar det karakteristiska - formen. Vidare ser och känns MIO:s bord IMHO ganska B ut; avsaknaden av kvalitetskänsla är påtaglig.

Nej, då känns det bättre att göra en egen kopia....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.