Hej!
Jag har ett 320 kvm suteränghus i lättbetong fr 67 med direktverkande el. Huset försågs 85 med ett FTX system vid namn "X-well" och med en luft-luftvärme pump. Bägge har för längesen sett sina bästa dagar. Efter lite funderande & runtpratande, har jag kommit fram till att det nog är ett bra upplägg, och tänker därför installera nya såna system. I FTX-fallet tänker jag att jag kan behålla ventilationsrören och byta huvudsakligen värmeåtervinningsaggregatet. EFter att ha kikat runt, tror jag mest på Heru. Tror att jag behöver någon av de större modellerna (180 eller 130).

Frågor:
A) allmänna reflektioner kring mina funderingar?
B) känner någon till någon bra ventilationsfirma som kan installera ett Heru system i Göteborgsområdet?
C) tankar när det gäller att kombinera FTX & luft-luftvärmepump(ar)?

Jättetacksam för allt bistånd!!!

Olle
 
Kolla på ett aggregat med EC motorer istället, de drar avsevärt mindre med ström. Roterande värmeväxlare är ett bra val.
För övrigt låter det vettigt.
 
Se till att rengöra systemet samtidigt. ;-)
 
Systemair vm2 kör med ec-motorer. Växlarpaketet är motströms och ej roterande, verkningsgraden = eller bättre än roterande. Om aggregatet sedan räcker till för 320 m² kan jag inte svara på tyvärr.
 
VM2:an är på tok för liten. 320kvm är det inner mått? Det går bort rätt mycket i väggar.
Om det är innermått och takhöjden är 2.5m så blir det 400m3/h som behövs om man ska byta luft varannan timme som är normen.
Heru 130 skulle precis fungera dock AC motorer.
Flexit S7R EC skulle fungera. Obs titta i rätt diagram, de finns både med EC och AC motor:
http://www.flexit.no/shop/filarkiv/DI_06_94273S.pdf
 
Tack alla för tips!! /OLle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.