J
Hej.

Ska byta ut gamla elradiatorer från 70-talet mot nya.
Dock finns endast två faser samt jord framdraget, då de gamla radiatorerna är inkopplade som en 2-fas belastning på 380V~ (samt jordade).

Tittar man på nya moderna radiatorer med digital termostat så kräver nästan alla att man även ansluter neutral.
Är detta genomgående för nya radiatorer, eller har det med den digitala termostaten att göra? Verkar vara svårt att hitta radiatorer som endast ansluts som 2-fas utan neutral, som dessutom ska ha rätt mått.

Tanken var att undvika att behöva göra om kabeldragningen i hela huset, bara för att de som gjorde installationen för 30 år sedan valde att strunta i att dra fram neutral för elvärme-grupperna.
 
Jag gissar att du tittar på lite för avanserade radiatorer. Kolla på vanliga 400V med elektronisk termostat så behöver de flesta inte någon nolla.
 
Nollan funktion i 400 volts element brukar vara kopplad till en nattsänknings funktion, jag vet inget fabrikat som KRÄVER två fas och nolla
 
Det måste ha med dina krav på digitala siffror som gör detta.
 
Ditt exempel är ett lite "udda" fabrikat och det finns säkert flera men det "vanliga" är att 400 volts element inte behöver nån nolla, elektroniken i dom är anpassad till 400 volts matning lika som 230 volts elementens elektronik är anpassad till 230 volt
 
Det är enklare att göra om 230 VAC till 5 V likström än 400VAC till 5 VDC. Det är nog bara elektroniken i denna radiator som behöver nollan.

Det är inte omöjligt att göra elektronik för 400VAC men ska man driva en lysdioddisplay så är det inte roligt att vara konstruktör.

Sedan är det en av forumets debattörer som påpekar att det inte finns anledning att använda oljefyllda elradiatorer. Jag håller med. Idag har de elektroniska termostaterna så korta kopplingstider att en lyftfylld radiator varken hinner bli het eller kallna.

Det förvånar mig att Wösab överhuvudtaget säljer radiatorer med bimetalltermostat, DÅ behövs att de är oljefyllda.

Wösabs produkter är säkert CE märkta och hur de då klarar att vara last mellan faserna och genemot nollan, krävs flerpoliga säkringsautomater eller JFB? Wösab har säkert ett svar.

Prototypen
 
Då är det åtminstone två som har samma åsikter om oljefylda element ;)
 
elmont skrev:
Då är det åtminstone två som har samma åsikter om oljefylda element ;)
Jo, vi är nog tre. Tyvärr är det så att det finns mycket fler oljefyllda att välja på om man inte vill lägga en förmögenhet och köra 2-fas. Om någon har några bra tips så är jag väldigt intresserad...
 
Det har ju ingen som helst betydelse om elementet är för 230 eller 400V, elmätaren kommer att snurra exakt lika fort. Personligen har jag inga problem att förstå det där med tvåfasdrift men hempularna verkar det vara grekiska för en turk. Jag förstår inte vitsen med 400V det är bara krångligt att felsöka. även om säkringen löser ut så blir inte elementen säkert helt kalla då det leder över via andra element om deras termostat är på.
Jonas kan satsa på ett annat fabrikat som klarar tvåfas utan nolla eller koppla om till enfas (230V) element.

Det finns ett fall då det är bra med 400V och det är om man har 2 st element, då får man en jämnare belastning (jag skrev jämnare och inte symetrisk)(alla tre faserna blir belastade, dock inte lika)

Ansluter man tre element så har det ABSOLUT ingen betydelse om det är 230 eller 400V:

Prototypen
 
Den betydelse det har är att man i tex. en villa kan ha en "klenare" huvudsäkring med 400 volts raddar och därmed lite billigare fast avgift. Och sedan så brukar det vara samma pris på elemenen oasett om det är 230 eller 400 volt
 
Dessutom är det ju så att Jonas redan har el framdraget och då är det ju lite trixig att behöva dra om för att ersätta med 230V element....
 
J
Tack för alla bra svar. Mitt problem verkar grunda sig i att de butiker jag tittat i uppenbarligen mest har haft modeller med digital termostat, vilket verkar vara relaterat till behovet av neutral.

Får nog kolla på lite andra modeller, då det onekligen vore bra att slippa dra fram neutral till 9 grupper och kunna köra dem som 2-fas utan neutral.
 
Kolla efter NOBÖ eller ADAX lite dyrare kanske men mycket hög kvalitet
 
J
elmont skrev:
Kolla efter NOBÖ eller ADAX lite dyrare kanske men mycket hög kvalitet
Kikade på Adax Neo-serie. Men 400V-modellerna har digital temperaturinställning, så de lär antagligen kräva neutral likväl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.