K
Kan verkligen moderna tvåglasfönster hålla 1.1/1.2 i U-värde utan att kosta en förmögenhet?

Vi ska köpa 20 fönster till vårt nybygge och har börjat titta på Skånska byggvarors tradition plus-serie.

Det som oroar mig är att de hävdar att dessa har ett u-värde på 1.2, vilket de uppnår genom att fylla luftspalten med argon i övrigt är fönstret det samma som standard med u-värde 1,7

Är det för bra för att vara sant är det ju sällan så.. vad har ni för åsikter? Räknar de på något annat sätt än övriga fönstertillverkare?
 
Vi har dessa fönster i vår tillbyggnad samt ett gammalt rum. I övriga huset har vi motsvarande fönster från Elit och Outline. Utan att kunna uttala mig om några faktiska U-värden har jag kunnat konstatera att dessa fönster är varmare på insidan och även att de ibland får kondens på utsidan, vilket är typiskt för fönster med lågt U-värde. Vad gäller byggkvalitet bedömer jag dem likvärdiga, med undantag för vad jag uppfattar som något klenare gångjärn på Skånska Byggvaror fönster. Skånska Byggvarors fönster levereras med omonterade tätningslister och det är ett inte helt försumbart jobb att montera dem. Har också problem med rost på två av totalt trettio gångjärn. (Inte blivit färdig till att reklamera.)

Mvh, Magnus
 
På hemsidan kan man ju välja om man vill ha "glas med u-värde" 1,7 eller 1,2.
Det betyder inte att fönstret som helhet håller dessa värden.

Så, ja de räknar på ett annat sätt än andra fönstertillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.