J
Hej forumet!
Det jag vill uppnå är att göra min trådlösa dörrklocka från Clas Ohlson till en del av mitt smarta hem. Jag har en annan lösning för tillfället, men tyvärr fungerar inte min zigbee-knapp och speciellt zigbeesirenen inte bra med hone assistent, vilket tvingar mig att använda en zigbee-gateway endast för den här enheten. Då fick jag den (?) ljusa idén att istället använda en generisk trådlös dörrklocka tillsammans med en smart plug, och göra en automatisering som sätter på pluggen i typ 10 sekunder när knappen trycks in. Däremot kan jag inte få ljudet att vara "alltid på" på själva dörrklockan. Det finns bara en fysisk knapp på sidan, men den är bara för volymen, och även om jag trycker in den hela tiden och sätter på strömmen så fungerar den bara en eller två gånger innan den är tyst när strömmen slås på (då blir det minimivolym. Jag plockade isär den och tänkte att det måste finnas ett sätt att "lura" mottagaren att någon ringer på och få den att ringa ständigt. Se bilderna för detaljer. Fjädern är uppenbarligen antennen, och jag skulle anta att jag någonstans där borde kunna löda dit en tråd eller större lödning. Kan någon ge mig råd om vad jag behöver kortsluta eller göra för att uppnå detta? Spk är högtalaren, uppe till vänster på kretskortes översida. Det är de 2 punkter man ser nere till höger på kretskortes undersida. Närbild på ett kretskort med elektroniska komponenter och lödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, resistor och diod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
Vänta nu, varför använder du dörrklockan till det där om du styr den med en smart-plugg?
Egentligen är du väl bara ute efter valfri sak som låter när den får ström i det läget?
Alternativt: Du råkar inte ha någon smart högtalare? Det borde vara betydligt enklare att skicka ett meddelande eller låta den spela en signal när dörrklockan ringer.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J
Jo tanken har slagit mig. I princip duger vad som helst som låter eller ringer lagom högt. En Google home mini kan iofs spela ett ljud men tror det tar en kort stund innan det kopplar upp. Jag har letat överallt efter någon typ av signalhorn eller liknande som antingen går på 12 el 230v men hittar inget bra alls. Kanske låst fast mig i tanken och det finns säkert något enkelt. Anledningen att jag vill köra via HA är för att jag även skickar en notis att någon ringt på. Jag tar tacksamt emot förslag på vad jag kan plugga in i ett uttag för direkt signal. Tyvärr är rena alarm lite väl höga för att ha som ringklocka haha. Kanske kan dra igång borrmaskinen bakom TVn? :cool: Eller finns det glödlampor med ljud?
 
Redigerat:
J
Tack igen Dowser. Provade nu att ladda hem lite justa mekaniska ringsignaler och spelar upp dom i Google home och det går blixtsnabbt. Om någon annan vill prova så finns det numera direkt stöd i HA för uppspelning. Man kan till och med skriva in texter som HA/Google läser upp om man vill. Konstiga namn nu eftersom jag labbar lite innan skarp drift. Smartphone-skärm som visar inställningar för uppspelning av media i en hemautomation-app, inklusive volym och val av spelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.