Hej på er, behöver hjälp/råd av er. Jag har ett 1,5 plans Mockfjärdshus/elementhus med källare byggt 1965.
Det är ojämnt golv i hallen och in mot vardagsrummet. Det gungar i golvet om man kliver på vid skarven mellan rummen. Jag ska lägga nytt golv och måste få bort det ojämna golvet och gunget. Tänkte att man skulle skruva fast en spånskiva och sedan flytspackla ovanpå det för att få till ett jämt underlag och lägga parkett golv på det. Tror ni det är en lösning som håller eller har ni andra förslag. Tacksam för synpunkter
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
T Ture Johansson skrev:
Hej på er, behöver hjälp/råd av er. Jag har ett 1,5 plans Mockfjärdshus/elementhus med källare byggt 1965.
Det är ojämnt golv i hallen och in mot vardagsrummet. Det gungar i golvet om man kliver på vid skarven mellan rummen. Jag ska lägga nytt golv och måste få bort det ojämna golvet och gunget. Tänkte att man skulle skruva fast en spånskiva och sedan flytspackla ovanpå det för att få till ett jämt underlag och lägga parkett golv på det. Tror ni det är en lösning som håller eller har ni andra förslag. Tacksam för synpunkter
Jag har också ett Mockfjärdshus. Golven i husen består av balkar som är konstruerade med en 200mm planka upptill och nertill. Däremellan är det infrästa och limmade masonitskivor. Sedan har man fyllt dom med kutterspån. Ibland har man styrkt upp det ytterligare genom att korslimma ett helt sådant golv.
Det jag gjorde i min hall där golvet hängt ner sig var att rita konturkurvor på golvet som var 3mm, 6mm, 9mm djupa. Detta genom att lägga ett långt vattenpass från sida till sida och mäta djupet och markera. Sedan sågade jag 3mm plywood som passade konturerna (som öar som blir större och större). Limmade och skruvade fast dom. Det blev plant och sviktande inte. Man kan ju limma ännu ett lager plywood om man vill ha det stabilt.
 
  • Gilla
Ture Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.