Hej! Jag har som rubriken beskriver ett sådant hus. Öppen planlösning och jag är nöjd med det mesta. Dock har jag förstått att det kan vara problematiskt med fönster- och dörrbyte, vilket förmodligen kommer att behöva bytas om några år. Min första fråga idag är hur det fungerar med innerväggarna.
Kan man hur som helst göra om dessa eller är de bärande? Innehåller de spån?
I första hand gäller det en modifiering i ytterhörnet av det största sovrummet som har vägg mot vardagsrummet (jag antar att dessa hus är skapligt lika byggda?).
Blir det komplicerat att ändra väggen med tanke på de utomliggande elledningarna som ligger gömda i plastlisterna mot taket? Lysknappar och ett eluttag kommer att behöva flyttas.
Tanken är att installera en täljstenskamin och ta bort hörnet mellan sovrum och vardagsrum för att få plats med kaminen, sovrummet blir istället 5-kantigt och lite mindre.
Kan det vara problem att installera kamin och dra rör genom vinden och taket (har tjärpapp)?

Tack på förhand!
 
Husen finns väl i lite olika varianter och planlösningar så lägg gärna upp bild och planlösning om du har.
Bilder och ritningar av konstruktionen finns i lite diverse trådar på detta forum. Bland annat här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/badrum-i-mockfjaerds-elementhus-1962.290884/

Innerväggar har en förmåga att vara bärade ja särskillt sådana som går längs med huskroppen men vinkelrätt mot elementen som utgör taket. Ofta är elementen upplagda så att dessa möts/skarvas rakt över dessa väggar.

Grannen har tagit ner en sådan vägg för att fördela om yta mellan kök och sovrum.
Han märkte då ganska snabbt att taket höll på att följa med ner så han blev tvungen att sätta in en limträbalk som stöd till taket.

Vi bor i ett område med T-formade elementhus och nästan platt tak.

Elementen är fyllda med spån ja, även i innerväggar. Dock så är varje elementen avgränsade med stående masonit på varje långsida så emellan elementen så finns det tomrum på 2-3cm där det är möjligt att fiska upp en VP slang och ansluta till en rot-dosa. Om du klär av väggen från tapet och papp eller vad du har för ytskick så ser du rätt tydligt var skarvarna mellan elementen sitter.

I de första rummen lade jag ganska mycket tid på att plocka ner taklisterna hela. (Fick först stå med kniv och pilla bort spackel och hitta skruvskallarna var 30:e cm) Kompletterade med ett par st infällda kopplingsdosor strax nedanför taklisterna. (Huset saknade helt dosor och alla kopplingar var gjorda i kabelkanalen bakom taklisten.
Vi använde utrymmet bakom taklisten för att lägga ny VP-slang. Gipsade dessutom väggen förutom de översta 5-6cm så jag vann lite extra djup att lägga slangen på. Det fick plats men radierna i hörn och andra böjar blev tyvärr lite väl tighta.
I de rum jag påbörjat nu tänker jag förvisso också plocka ner och återanvända taklisterna men skippa att använda utrymmet bakom för slang eller rör. Istället tänkte jag göra som grannen precis gjort och regla ner taket 45mm förlägga slang uppe i taket istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.