Hej,

Jag har precis köpt ett mockfjärdshus byggt 1961 och jag har redan hunnit riva en innervägg.
Jag har sökt nu på senare att just mockfjärdshus är mycket speciella med oreglade väggar och allt vad det innebär.

Jag blev lite nojjig nu att jag lyckats riva en bärande vägg (se bifogar bild)
Jag fanns inga spänningar alls när jag sågade isär väggen men jag blir ändå orolig. Någon som kan ge lite input?
Det är den gulmarkerade väggen
 
  • Ritning av ett Mockfjärdshus från 1961, gulmarkerad vägg indikerar en nyligen riven innervägg.
T Timtomtrana skrev:
Hej,

Jag har precis köpt ett mockfjärdshus byggt 1961 och jag har redan hunnit riva en innervägg.
Jag har sökt nu på senare att just mockfjärdshus är mycket speciella med oreglade väggar och allt vad det innebär.

Jag blev lite nojjig nu att jag lyckats riva en bärande vägg (se bifogar bild)
Jag fanns inga spänningar alls när jag sågade isär väggen men jag blir ändå orolig. Någon som kan ge lite input?
Det är den gulmarkerade väggen
Jag kan även tilläga att väggen inte går i samma rikting som nocken
 
Redigerat:
Man ska alltid vara försiktig med att ta ner innerväggar, särskilt om man har ett elementhus från Mockfjärd. Man kan aldrig vara säker på hur bjälklagselementen ligger. Det är viktigt att spara originalritningarna. I ditt fall tror jag det ska klara sig eftersom det är ett enplanshus. Takstolarna är antagligen av fackverkstyp som är fribärande mellan ytterväggarna. Ta inte ner parallellväggen mot köket. Den behövs antagligen för stabilisering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej, inte som jag kan komma på. Jag vet att det finns folk på forumet som har jobbat med att montera Mockfjärdshus. Det rör nog sig om lite äldre personer. Det kan finnas ritningsarkiv någonstans.
 
J justusandersson skrev:
Nej, inte som jag kan komma på. Jag vet att det finns folk på forumet som har jobbat med att montera Mockfjärdshus. Det rör nog sig om lite äldre personer. Det kan finnas ritningsarkiv någonstans.
Jag tänkte mest på konstruktörer som
är bra på att räkna på laster, avbärningar, riva väggar, göra taklyft etc
 
Elementhus startades av två standardiseringsgalna arkitekter. Historien bakom är väldigt intressant. Problemet är att uppbyggnaden av ett elementhus inte liknar något annat. Att räkna ut lasten på ett sammansatt element kan vara knepigt, särskilt om man inte känner till dess sammansättning. Men taklaster och bjälklagslaster går ju bra att räkna på. Så länge du har ett enplanshus med fackverkstakstolar behöver du inte räkna så mycket. Planerar du ett taklyft så går det ju att förstärka mittväggen på något sätt. Takstolsfabriken gör alla uträkningar som behövs till takstolarna enligt specifikation.
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.