Totte_S
Funderar på om det går att använda Mobilen som har inbyggd GPS, i mitt fall en SEw715, och ansluta den till en laptop med funktion som en GPS-mottagare, så att jag kan köra med det i ett kartprogream, tex Fugawi eller stadskartan/kartex?

Någon som vet om det går, i så fall hur jag gör anslutningen till PC smartast, funkar det med Bluetooth, eller skall jag använda datakabeln till mobilen?
Finns det bättre / mer lämpliga program än ovan nämnda?

Kan man få det att fungera med Google maps?

Ska ut o snurra under sportlovet och då är det ett kul tidsfördriv i bilen kombinerat med lite nytta, att sitta och följa med rutten på PC:n och lite enklare än att bläddra i en kartbok som alltid är för gammal och med skarvar på fel ställe.
 
Redigerat:
Tjaa nu hade ju du en SE...
Att tänka på är att Google Maps ligger uppkopplad på nätet och kostar alltså pengar.
Jag köpte faktiskt en Nokia precis eftersom de släppt sina kartor fria.
Klockrent med min 5800. Bara att ladda ned den region som man ska till / är i.
Dvs kartor för hela världen finns och dessa laddar man ned till telefonen och ingen uppkoppling behövs.
En grundförtsättning är att luren har inbyggd GPS förståss.
 
Annars går det också att köpa en billig (typ 5-600:) GPS-mottagare med USB-kabel i närmsta teknikprylbutik, och kombinera det med laptop och ett gratisprogram (i mitt fall SeaClear, tänkt för sjökort). Fungerade alldeles utmärkt! Är man lite noga kan man också skanna in egna kartor och lägga in i programmet.
 
Totte_S
b8q skrev:
Annars går det också att köpa en billig (typ 5-600:) GPS-mottagare med USB-kabel i närmsta teknikprylbutik, och kombinera det med laptop och ett gratisprogram (i mitt fall SeaClear, tänkt för sjökort). Fungerade alldeles utmärkt! Är man lite noga kan man också skanna in egna kartor och lägga in i programmet.
Huvet på spiken, fast tvärtom...
Jag vet att jag kan göra så, just därför ställer jag frågan om man kan slippa just det eftersom telefonen redan har en mottagare. ;)
Jag har tillräckligt med kartmaterial så det var för att använda det som jag funderade på om jag slapp lägga ut ännu mer pengar på teknikleksaker. Det drar ju iväg lite med fast telefoni, 4 mobiler, digitaltv, bredband osv.

Nokias variant låter ju bra, bara det att det är Nokia. Har aldrig trivts med Nokia. Dessutom vill jag ha lite större skärm 3-4 cm, tycker det vore mer tydligt att sitta som co-driver med 17 tum i knät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.