Vi ska snart flytta till en villa där tidigare ägare inte valde att dra in fiber hela vägen till huset.
Tror inte vi kommer haka på i närtid att dra in det hela vägen till huset.

Så vi funderar på att köra på mobilt bredband tillsvidare.
Tanken är då att ställa routern på det ställe där mottagningen är optimal, dvs på övervåningen på ena sidan huset. Nackdelen är då att det blir en ganska bra bit ner till andra sidan av huset på undervåningen vilket säkert kommer påverka täckningen dit ner.
Finns det någon form av meshsystem att köra till en 4g-router?
 
Från 4G/5G-modemet/routern drar ni givetvis nätverkskabel till lämpligt ställe där ni kan placera en switch. Från switchen drar ni nätverkskabel till accesspunkter (Wi-Fi).

Ovan är alltså det ”optimala” (förenklat).

Annars så finns flera mest-system för Wi-Fi.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Från 4G/5G-modemet/routern drar ni givetvis nätverkskabel till lämpligt ställe där ni kan placera en switch. Från switchen drar ni nätverkskabel till accesspunkter (Wi-Fi).

Ovan är alltså det ”optimala” (förenklat).

Annars så finns flera mest-system för Wi-Fi.
Nja, givetvis är väl lite väl. Routern har väl 'antagligen' 4 lanportar, så det kanske går att dra direkt därifrån.
 
Hur är mottagningen idag är det tillfredställande eller dålig.
Behövs en extern antenn?

Att dra kabel eller koppla in och utöka wifi grs på samma sätt som om det vore en router från en fiberleverantör.
 
A Andy78 skrev:
Hur är mottagningen idag är det tillfredställande eller dålig.
Behövs en extern antenn?

Att dra kabel eller koppla in och utöka wifi grs på samma sätt som om det vore en router från en fiberleverantör.
Vi bor inte på adressen idag. Men den generella täckningen i huset är bra. Men vill ju hitta det stället som är bäst täckning på och sen sätta upp en punkt till.
I mellan routern och nästa switch/hub så måste det vara trådlöst. Går inte att dra en så lång kabel. Eller ja..går gör det väl. Men vill inte dra en sån kabel igenom huset.
 
Det beror väl lite på om ni planerar att dra in fiber så småningom. Om du ska göra det så kommer du ha stor fördel av att redan ha dragit kablar i huset. Personligen tycker jag man ska ha dragit minst en Ethernet-kabel till varje våningsplan.
Så länge ni kör på 4G (5G kommer troligtvis inte ge så mycket bättre hastighet) så kvittar det lite hur du gör. Försök dock att undvika wifi extenders då de ofta är rätt crappiga.

Personligen hade jag bestämmt ett ställe där man ska ha sin fiber sedan. Sedan sätter drar man kablar därifrån till 2 platser i huset där man vill ha sina Wifi sändare för optimal teckning. Köper 2st AP och sätter där. Dvs använder Wifi från riktiga APs.
 
Powerlines kan vara ett alternativ om ni prompt inte vill ha kablar.

Nackdelen med dessa är att man måste köpa de dyrare modellerna för att det ska fungera bra och beroende på hur elen är dragen kan det strula lite ändå.

Med det sagt så hade även vi mobilt bredband under något år innan vi fick fiber. Jag sprang omkring flera timmar och jämförde hastigheter i alla fönster och även om övervåningen var bäst så var skillnaden jämfört på nedervåningen ganska marginell.

Jag fick för övrigt en helt annan syn på mobilt bredband efter att kört med det ett år. Det var oftast inga problem att köra latenskrävande spel (t.ex. cs:go) och nedladdningsbastigheten var mycket bra för vad det var.

Största nackdelen var att när det var dåligt väder så blev det såpass ostadigt att onlinespelande inte var möjligt.
 
Många äldre hus brukar ha rätt bra med gamla telefonjack (fast telefoni) som sällan fyller något syfte numera, dom brukar vara bra att återanvända som kanslisation för nätverkskabel
 
  • Gilla
kolio och 2 till
  • Laddar…
Avvakta tills ni flyttat in och kan se alla förutsättningar som finns.
Och ett bra meshsystem kan lösa det ni efterfrågar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Att utöka täckning i huset dvs wifi görs på samma sätt oavsett om internet leveras viafiber eller mobilt bredband.

Det flesta kör nog via wifi om man inte har något speciellt intresse som gör att man vi använda trådat.
 
H Haas84 skrev:
Finns det någon form av meshsystem att köra till en 4g-router?
Jag kör en TP-link Archer MR600 och hade ett Telenor 4G-sim i den innan jag kopplade in min fiber permanent, som den också hanterar. Den har stöd för TP-Link:s Onemesh vilket innebär att du skulle kunna börja med en router och ansluta kompatibla mesh-enheter efterhand. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Onemesh. Kanske nån annan som kör det?

Jag tyckte det fungerade bra även om jag fick ett och annat avbrott och enstaka prestandaproblem. I synnerhet när det var mycket folk i närområdet. I mitt fall är det ett sommarstugeområde som befolkas lite ojämnt över året.
 
Du kanske ska vänta till ni flyttat in och installerat en router. Den kan mycket väl täcka huset tillfredställande. 2,4 gHz har ju bra räckvidd och fart nog för de flesta ändamål. Man behöver ju inte ha ett mesh-system bara för att man kan.
 
Jo jag kommer beställa ett abonnemang i samband med att vi flyttar in. Sen kommer jag testa runt i huset och se hur mottagningen blir i alla delar.
Vi kommer hoppa över att ha någon parabol för Tv så därför kommer belastningen att öka på bredbandet. Oftast har vi bara 1 tv i gång samtidigt, men ibland händer det att 2 är på samtidigt.

Jag har kollat med samtliga leverantörer av bredbandet hur det ser ut med mottagning, och har även fått i vilka väderstreck det borde vara optimal mottagning.
Så steg 2 blir ju i så fall att öka kapaciteten om behov finns sen.

Kommer med största sannolikhet bli en Huawei B535 router vi kör med. Det ska även kunna gå att beställa till 2 antenner i fall man önskar.
 
A
Beställ inget abonnemang i förväg. Beställ en lunta kontantkort från de olika operatörerna och jämför sedan på plats. Det finns mängder av faktorer som påverkar den faktiska mottagningen och hastigheten. Det är inte ovanligt med folk som blir förbannade för att de blivit lovade viss täckning och teoretisk hastighet.

Jag har levt med mobilt bredband i villa i 7 år, och vart annat år har jag omvärderat operatörerna med hjälp av kontantkort. 3 gånger har jag bytt (Tele2 -> Tre -> Tele2). Mobil data är ett teknikområde där utvecklingen sker med rasande fart och man får hänga med i svängarna, dessutom skiljer sig belastningen år från år beroende på nya och gamla master, folk skaffar fiber, nya hus byggs osv.

Jag kör med en Huawei B818 som är den bästa jag har haft för ändamålet. Hade först en B5-någonting som var kass. Alla rekommenderade Teltonika RUT950, den var långsam och sög. Kör wifi-extenders i källare och garage utan problem.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
Beställ på nätet då har du 2 veckors ångerrätt som du kan utnyttja om du vill häva köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.