Fick precis mail från Mobil2 att deras verksamhet skall upphöra. Vet att det är en del här på BH som kör deras abg i era larm. Vad betyder ni till för abg nu? Finns det nåt med samma koncept, dvs ingen fast kostnad, autogiro som fyller på kontantkortet när det nåt 0 osv?
 
pezlin skrev:
Fick precis mail från Mobil2 att deras verksamhet skall upphöra. Vet att det är en del här på BH som kör deras abg i era larm. Vad betyder ni till för abg nu? Finns det nåt med samma koncept, dvs ingen fast kostnad, autogiro som fyller på kontantkortet när det nåt 0 osv?
Jag kommer nog att byta till universal, deras "gratis" abb.
Man betalar bara för det man förbrukat och kan få gratis faktura via mail samt autogiro.
http://universal.se/mobiltelefoni/


Har du mobilen mest för att bli nådd och kunna ringa och SMS:a lite emellanåt?

0 kr per månad
0,69 kr/minut
0,18 kr/SMS
2,95 kr/MB
Startavgift 0 kr (ord. pris 199 kr)
Edit: Mobil2 finns inte att välja i listan på befintlig operatör inne på universals hemsida. Någon som vet hur man går till väga om man ska portera från mobil2 till universal?
 
Redigerat:
Tack för tipset om Universal.

Angående portning från mobil2 till Universal: så länge du enbart använder sim-kortet i ditt larm så är det väl knappast lönt att krångla med portning eller? Jag tänker strunta i det :) Det går snabbare att ändra larmnumret i telefonboken på min och sambons telefoner än det tar att porta :)
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
Du har en poäng :)
 
Har ni växlat över till universal? Jag testade idag men fick det bara att fungera med roaming påslaget. Vet inte om det är något problem iofs men tänkte höra med er andra hur ni gjort.
 
Jag har fått mitt kort men inte orkat byta än. Tror du behöver ha på roaming då Universal använder sig av Telenors nät. Så larmet kopplar nog inte upp om inte roaming är igång.
 
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
Jag har växlat till Universal och det lirar finfint. Har inte slagit på roaming, men däremot knappat in den nya PIN-koden i larmet. Det är inget sånt som strular?

EDIT: Roaming måste vara på. Rodak hade rätt :) Jag hade inte slagit på det, men däremot var det valet redan satt till ENABLED.
 
Redigerat:
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
Har ni som har universal fått ett nytt sim-kort för 4G? Jag har fått ett sådant där numret skulle porteras natten till idag (16/4) men när jag sätter i det fungerar inte sms. Sätter jag tillbaka det gamla funkar det direkt. Har ni andra fått det att funka?
 
Japp, mitt byte gick bra, men det tog nog 10 minuter innan larmet började kommunicera via det nya kortet. Har du bytt pinkod i larmet så det stämmer med det som står tryckt på sim-kortet?

Körde förresten in kortet i larmet utan att ha aktiverat i en telefon först, så det steget kan man hoppa över.
 
Hm, stod det en ny pin på kortet? Det har jag missat. Får kolla imorgon. Måste man förresten helt göra panelen strömlös ( koppla loss backup-batteri) eller hur gjorde du?
 
Ja, den missade jag också först, men PIN och PUK står tryckt på den stora plastbiten som kortet är fastsatt vid.

Personligen tog jag bara bort strömkabeln från bakstycket och bytte sen kort, men egentligen är det nog att föredra att man kopplar ur batteriet också.
 
tabugman skrev:
Ja, den missade jag också först, men PIN och PUK står tryckt på den stora plastbiten som kortet är fastsatt vid.
Ok, får hoppas att man hittar den plastbiten då :-S Kunde kanske önskat lite tydligare kommunikation från Universal angående det...
 
Jag håller med. Deras kommunikation är inte glasklar.
 
PIN och PUK står alltid på den plastbiten numera tror jag (förr fick man det ofta med ett separat brev nån dag innan eller efter SIM-kortet).

Och nya kort har väl alltid "ny" PIN, eftersom PIN _kan_ man ändra själv och då kan de ju inte veta vad man ändrat till.
 
Sant angående pin men eftersom det kort jag fick några veckor tidigare hade pin tydligt utskrivet på det papper kortet satt fast på kanske det hade varit lämpligt att skriva ut det nu också när samtliga deras kunder skulle få nytt kort som klarar 4G. Tror nog inte det är helt ovanligt att det ringt en del till universals kundtjänst gällande detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.