Hej på er.

Jag sitter för ett ljud&ljusföretags räkning och vi har behov av lite större, mobila, elcentraler.

Dels undrar jag om ni har några tips på lämpliga företag som har bra priser på detta, har hittat bla: http://www.indu-electric.com , http://www.rubberbox.co.uk , http://www.srslight.sk/index.php?index=product&product=SRS_metalic

De två förstnämnda tillverkar boxar i "gummi" och sistnämnda i 19" plåtlådor, som man sedan monterar i trälådor (casar).

Min andra fundering gäller min kravspec, jag vill ha centralerna enligt följande:

IN:
1x63A CEE 400V 5pin

OUT:
1x63A CEE 400V 5pin, link, no MCB
4x32A CEE 400V 5pin, 12xMCB 32A C, 4xRCD 4-pol, 30 mA
4x16A CEE 400V 5pin, 12xMCB 16A C, 4xRCD 4-pol, 30 mA
12x16A 2xSchuko 230v 3pin, 12xMCB 16A C with RCD 2-pol, 30 mA (Named RCBO 16A C 2-pol 30 mA ?)


Frågan är om det är okej att ha 3x1 pol automatsäkringar per 3-fas uttag? Eller måste det vara 3-poliga brytare? Anledningen är att jag vill ha så mycket selektivitet som möjligt, har vi dragit en 16 A 3-fas och sedan delat upp den på 3 st vanliga 230v grupper i andra änden vill jag att fel på 1 grupp inte påverkar resterande 2 grupper.

Samma med 32A uttagen, det ansluts 6-kanaliga dimrar i dessa uttag och även dessa tuffar vidare vid bortfall på enskild fas (dock inte L1 som innehar styrelektroniken).

Är det krav på jordfelsbrytare på 32A uttagen? 16A uttagen? 1-fas uttagen?

Andra tankar och funderingar? Overkill att ha personskyddsbrytare på samtliga schuko uttag? Tänker selektivitet här igen. Står centralen på ett festivalområde och det regnar in i någon lampa/kabelskarv vill vi att resterande ska tuffa på som vanligt.

Tack på förhand.
 
Kraven på jordfelsbrytare finns och är extra tydliga på tillfälliga elanläggningar ( osäker på 32 A uttaget ev 100 mA OK).
Enligt spec verkar det vara personskyddsautomater på samtliga enfasuttag. Man kan naturligtvis förbilligga något genom att köra med två till fyra vanliga 3 fas jfb och automatsäkringar efter.
Normalt kör man 3 pol automatsäkringar i 3 fasuttag av säkerhetsskäl eftersom man matar små centraler där blandad mellanfaslast och vanlig enfaslast (fas+nolla)förekommer. Vid t.ex jordfel i en lamp amatur hjälper inte 1pol automatsäkringar efttersom jfb löser ut.
 
Redigerat:
Selektivitet med DB är inte så lätt, bäst är det om man kan ha diazed eller effektbrytare innan DB.

DB eller PSA närmast uttagen och diazed på allt före.

Ang JFB
Ja det är krav på det.

3X1 poligt har man till bel, 3-poligt är oftast till motorgrupper och liknande.
 
Kolla med http://www.eltecno.se/ dom är duktiga på elcentraler. Har beställd några byggcentraler och de är fina av plåt och har väldigt rekorderliga prioser.
 
Finns företag som bygger centraler. Jag jobbar för ett.
Annars finns det ju färdiga byggcentraler, men om du har alla uttag du vill är inte säkert.
Garo har en hel del med god kvalitet.
 
Jsson83 skrev:
(Named RCBO 16A C 2-pol 30 mA ?)
Det finns många namn... http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device

Jsson83 skrev:
Frågan är om det är okej att ha 3x1 pol automatsäkringar per 3-fas uttag? Eller måste det vara 3-poliga brytare? Anledningen är att jag vill ha så mycket selektivitet som möjligt, har vi dragit en 16 A 3-fas och sedan delat upp den på 3 st vanliga 230v grupper i andra änden vill jag att fel på 1 grupp inte påverkar resterande 2 grupper.
Det är inget krav, men starkt rekommenderat med 3-polig säkring för trefasgrupper, speciellt när det finns en blandning av 400V- och 230V-laster. Om en säkring löser så kommer den fasen att backmatas via 400V-lasterna. Det kan antingen göda en ljusbåge om det var kortslutning, eller mata 230V-laster med för låg spänning som kanske inte heller är bra. Det beror väl på hur pass bra kontroll man har över anläggningen.

Jsson83 skrev:
Är det krav på jordfelsbrytare på 32A uttagen? 16A uttagen? 1-fas uttagen?
Ja, ev för alla uttag. Se nedan.

Jsson83 skrev:
Andra tankar och funderingar? Overkill att ha personskyddsbrytare på samtliga schuko uttag? Tänker selektivitet här igen. Står centralen på ett festivalområde och det regnar in i någon lampa/kabelskarv vill vi att resterande ska tuffa på som vanligt.
Beroende på vad centralen skall användas till finns regler under följande kapitel (listar bara krav som riktar sig mot centralen):

704 Bygg o rivningsplatser
- JFB ≤ 30 mA för uttag och handhållen materiel ≤ 32 A.
- JFB ≤ 500 mA för uttag > 32 A.
- Allmänt lite högre krav på kopplingsutrustningar, stickproppar mm
- Kablar H07RN-F eller bättre, skyddade mot mekanisk skada.
- Inkommande matning till centralen ska kunna brytas.

711 Mässor, utställningar och stånd (kanske passar in bäst här?)
- Tidsfördröjd JFB ≤ 300 mA ska skydda matningen till centralen.
- JFB ≤ 30 mA för belysning och uttag ≤ 32 A.
- Kompletterande skyddsutjämning (med 4mm²) krävs av fordon, vagnar mm som har jordkontakt. Kan alltså behövas några jordskruvar på centralen, eller nån speciallösning i skarvsladdsuttagen.
- Låst dörr på centralen.

717 Mobila och transportabla arbetsplatser (knappast aktuellt här?)
- Avser fordon eller flyttbar container etc.
- TN-C får ej användas.
- JFB ≤ 30 mA för allt, alt jordfri lokal skyddsutjämning inom containern.
- Kompletterande skyddsutjämning (med mångtrådig ledare) krävs av containern.

Det finns mer text beroende på syftet med centralen.
SELV, PELV, generatormatning eller annan matning som inte är TN-S etc antar jag inte är aktuellt?
 
Tack för tips och input.

Okej, men det lutar åt 30 mA jordfelsbrytare på alla 3-fas uttag och personskyddsbrytare på 1-fas uttagen, då har man separerat det så mycket som går. Om det blir jordfel i någon ansluten utrustning ska så lite som möjligt av resterande utrustning drabbas. Nuvarande central har en enda 30 mA jordfelsbrytare på inkommande 63A matning, och det känns lite osäkert och svårt att felsöka på i en stressad situation.

Det kommer i princip enbart vara 1-fas belastningar anslutna, enda undantaget är när man kör motortelfrar som är 3-fas. Men det kommer i princip aldrig blandas 1-fas och 3-fas belastningar på samma uttag.

Men det finns alltså inga KRAV på att det måste vara 3-poliga automatsäkringar? Jämför gammal diazed, där kan ju en fas bryta utan att resterande bryter.

Nej, det som är mest aktuellt är ju i festivalsammanhang, konserter etc där man matar med ett antal 63A grupper, och sedan vill ha ut lite blandade uttag för dimmers, ljudanläggning, ljusanläggning, rökmaskiner och andra konstiga saker.
 
Jag tycker det var en fin spec du hade i #1, en verklig lyxuppsättning för ändamålet. Och i ditt fall är det säkert även en fördel med 1-pol säkring även till 3-fas uttagen, det är tillåtet men man bör undvika det vid vanliga fasta installationer.

Bo tar ju även upp närmast alla aspekter i sitt inlägg och det skiljer ju inte mot vad du tänkte först.
 
Ja, absolut. Mycket tacksam för era åsikter.

Jag går väl vidare och begär in lite olika offerter så får vi se vad det blir i slutändan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.