Satte in 10st BÄST/slottsvred utbytesinsatser, mycket enkelt. Tack till han som uppfann dessa.

Det var en radiator som hade ett djupare ventilhus än de andra, betyder det att dens termostat kommer släppa igenom mer vatten än de andra i huset, då det är längre väg för termostaten att trycka stängt?

Kalibreringen som tas upp i instruktionerna och på en instruktionsfilm på Youtube undrar jag över:
Jag förstår det som en kontroll att spåret är på utgångspunkten men att man sen kan välja att justera om man t.ex. har som jag en djupare ventil eller har jag förstått fel?

Sen undrar jag om man bör byta ut 20 år gamla Danfoss slangklämme termostater eller räcker det med nya packboxar?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Du ska kalibrera dem så att spåret är jäms med toppen på packboxen när ventilen är helt intryckt.
Tryck in stiftet och kontrollera så att spåret kommer rätt, annars får du justera genom att skruva ut eller in.

Och ja, är dina termostater 20 år gamla så tycker jag du ska byta dem. De med slangklämma passar dessutom inte på MMA's utbytesinsatser.
 
L lordi skrev:
Du ska kalibrera dem så att spåret är jäms med toppen på packboxen när ventilen är helt intryckt.
Tryck in stiftet och kontrollera så att spåret kommer rätt, annars får du justera genom att skruva ut eller in.

Och ja, är dina termostater 20 år gamla så tycker jag du ska byta dem. De med slangklämma passar dessutom inte på MMA's utbytesinsatser.
Är du helt 100% säker på att man ska trycka in stiftet och i bottnat läge ska spåret vara i linje med toppen på packboxen? För det är det mest logiska men instruktionerna och instruktionsfilmen snurrar till det för mig.
 
A ansic skrev:
Är du helt 100% säker på att man ska trycka in stiftet och i bottnat läge ska spåret vara i linje med toppen på packboxen? För det är det mest logiska men instruktionerna och instruktionsfilmen snurrar till det för mig.
Japp, jag är säker. Det medföljer en instruktion med insatsen som beskriver förfarandet.

https://www.purmo.com/public/prod/b...f0c4d66bdf6202c4c/sv-se-files-4820601-rev.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.