Hej 👋🏼

Köpt ett fantastisk sekelskifteshus som skall användas som fritidshus initialt ,där utsidan är mkt eftersatt. Stubbar, rötter, ormbunkar, stenar och ojämnt som bara den. Är ny på allt vad hus innebär, hur löser jag detta? 😅
 
  • En gräsbevuxen tomt med stubbar, rötter, ormbunkar och stenar, omgiven av träd och buskar i bakgrunden. Tomten är ojämn och vildvuxen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvildad tomt med stubbar, rötter, ormbunkar och stenar framför ett sekelskifteshus som används som fritidshus, delvis renoverat med byggnadsställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En övervuxen trädgård med gräs, buskar och träd. Bakgrunden består av en skogsdunge och en gul trädgårdssoffa är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsbevuxen tomt med stubbar och rötter, stenar och ormbunkar. Ett hus med röda takpannor och byggnadsställning syns i bakgrunden, samt en bil och ett skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har krav på att gräsmattan skall vara slät, lägg jordhögar över stubbarna och sätt en robotklippare på att hålla gräset kort. Stubbarna försvinner med tiden.
 
Ser ut som om du borde anlita en stubbfräsare till att börja med. Sedan markanläggare som kommer med fyllnadsjord följt av matjord. Packa det och sedan rulla ut ny gräsmatta.
 
S
Beror väl på vad du är ute efter.
Om det är en plan gräsmatta så krävs det nog att du gräver bort gammal växtlighet och annat som inte ska vara där, jämnar ut och på med ny jord och så gräs.
 
Börja med att köra med en gräsklippare överallt där det går och du vill ha gräsmatta... gräset tar över fortare än man tror.

attackera rötter och stenar med yxa/spade/spett och skottkärra.

Då blir det fint efter tid och svett.

Alternativet är att ta dit en grävmaskin som tar bort allt och sedan sprider ut några lass matjord.

Jag förespråkar alltid att låta det ta tid... kan finnas träd/växter/stenar/perenner man vill spara... En ny gräsmatta är tråkig de första 30åren.

/ATW
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Som gjort för en äng!
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Som gjort för en äng!
Nja, sluttande tomt och äng är som gjort för att få en puckelpist pga åkersorkens härjningar.
 
Vad har du kvar efter skövlingen? Jag gissar på perenner, lite buskar som tål att klippas hört och med tur lite äldre sorter av blomlökar.
Nästa höst vet du mer och kan börja planera vad som bör göras.
 
T TantMjau skrev:
Hej 👋🏼

Köpt ett fantastisk sekelskifteshus som skall användas som fritidshus initialt ,där utsidan är mkt eftersatt. Stubbar, rötter, ormbunkar, stenar och ojämnt som bara den. Är ny på allt vad hus innebär, hur löser jag detta? 😅
Överarbeta inte! Använd bara den yta du verkligen behöver som gräsmatta. Resten kan bli trädgård. Plantera bärbuskar, fruktträd, mm.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.