Röret från värmepannans varmvattenberedare är hårdlött med fosforbronslod. Om jag gör en anslutning till röret, kan jag då tennlöda i närheten av dessa hårdlödningar utan att fosforbronslödningarna smälter, om jag använder en gasolbrännare som värmekälla? Eller ska jag skaffa en varmluftspistol för jobbet?
 
R
Ska du ta ut ett extra VV-uttag med ett T-stycke eller ?
Att mjuklöda så behövs ca 200C och vid hårdlödning behövs ca 450C och uppåt så det är bara att löda på , det händer inget med hårdlödningen , du kan mjuklöda bara några centimeter från hårdlödning , använd en gasolbrännare , du märker när tennet smälter , men det måste vara helt rent på kopparen , slipa av med sandpapper , smärgelduk annars fäster inte tennet
 
R rävlyan skrev:
Ska du ta ut ett extra VV-uttag med ett T-stycke eller ?
Att mjuklöda så behövs ca 200C och vid hårdlödning behövs ca 450C och uppåt så det är bara att löda på , det händer inget med hårdlödningen , du kan mjuklöda bara några centimeter från hårdlödning , använd en gasolbrännare , du märker när tennet smälter , men det måste vara helt rent på kopparen , slipa av med sandpapper , smärgelduk annars fäster inte tennet
Tack "Rävlyan". Gick finemang! Var bara lite ängslig för att den heta sticklågan skulle smälta upp äldre fosforbronslödningar men så skedde inte, precis som du skrev. Jag skulle nästan tro att proffsen använder gassvets, när de löder kopparrör med fosforbrons.
 
H hans lindquist skrev:
Tack "Rävlyan". Gick finemang! Var bara lite ängslig för att den heta sticklågan skulle smälta upp äldre fosforbronslödningar men så skedde inte, precis som du skrev. Jag skulle nästan tro att proffsen använder gassvets, när de löder kopparrör med fosforbrons.
Måste göra ett vikigt tillägg! En vanlig varmluftspistol klarar inte av att hetta upp 22-mm kopparrör, så att tennlodet smälter. Blir till att fylla gasol på tuben till lödlampan,
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.