Hej alla,

Nu är köket klart så när som på en liten detalj: mjukfogen mot bänkskivan.

Snickaren som kaklat har satt vanlig fog nedtill mot bänkskivan och vi kom överens om att jag skulle mjukfoga detta senare. En tid har gått och den vanliga fogen har börjat spricka så smått. Nu har jag tänkt ta mig samman och slutföra detta men undrar då följande: Måste jag fräsa bort den "gamla" fogen mot bänkskivan?

Rent spontant känns det som att det är för lite plats för att lägga en ny elastisk fog ovanpå den gamla hårda.

Tack på förhand!
 
Typiskt hantverkare. Så enkelt löst. Han skulle aldrig ha slaskat dit den fogen. Nu måste du skrapa bort den helt och hållet. Använd inte silikon. Det finns mycket bättre fogmaterial nu.

Lycka till!
 
T
LUDDET skrev:
Använd inte silikon. Det finns mycket bättre fogmaterial nu.
Lycka till!
Som vadå?
 
Jag har en tub "Mapei" i samma färg som vanliga fogen dvs. mörkgrå. Duger inte denna?
 
Redigerat:
Kan ni ge mer information om alternativen till silikon? vad är 'Mapei'?
 
T
Consensus skrev:
Kan ni ge mer information om alternativen till silikon? vad är 'Mapei'?
Mapei är ett fabrikat.

Kör med ett antimögelbehandlat silikon!
 
Du behöver inte skrapa bort den gamla fogen om du inte ids/vill, gör en ny radie med silikonet utanpå istället.
(En del kakelsättare ställer nedersta kakelraden på bänkskivan och silikonar sedan bara en radie utanpå, detta borde bli samma princip).
 
Bäst blir det om du använder en sanität godkänd silikon. Sika sil C är ett bra märke. Danalim sanitär eller Casco sanitär funkar med. De brukar finnas i passande färger. Om du väljer att inte ta bort bruksfogen som ligger där i dag så måste du sätta tejp på den (finns speciell fog tejp hos casco)). Anledningen är att fogen bara får ha 2 anläggningsytor. Lägger du en hålkärlsfog direkt på den gamla bruksfogen så kommer din nya fog att släppa från en yta efter ett tag. Vissa har haft tur och klarat sig, men iom att det är en rörelsefog så måste den kunna röra sig.

Mvh Christoffer
Skanska fog & brandteknik.
 
2 vägar: Var lat och och ta den snabba vägen genom att smeta gucka över fogen och få i bästa fall till ett bra resultat eller lägg ner lite tid och ta bort fogen och smeta gucka där fogen satt. Kom ihåg detta: Ingen frågar hur länge du höll på men alla ser resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.