Hej,

Vilken typ av mjukfog kan ni rekomender som fog mellan klinkergolv och parkett.
Dessa två material ligger i samma nivå så mjukfogen ska ersätta en golvtröskel/list.

Har sök lite i forumet och det finns lite oliak mjukfogsmaterial såsom sikaflex, tekton och silikon.
Vad jag funnit är att silikon verkar släppa från parketten och att det "smittar" anliggningsytorna.

Kan ni ge era egna erfarenheter och vad för typ av mjukfog har ni använt?
Vilken typ av material ska mjukfogen betå av?

/Jörgen
 
Vanlig våtrumsfog av silikontyp brukar rekommenderas. Har själv satt det mellan Höganäsklinker och furuplankgolv. En silikonspackel för att göra en riktig snygg fog är ett hett tips. Efterlikna klinkerfogens färg och utförande så gott som möjligt. Om man har ett flytande parkettgolv eller golv som rör sig, är det lämpligt att foga senvinter/tidig vår eftersom luckan då är störst. Fogar man på sensommar/höst finns viss risk att fogen lossnar till nästa vår.
 
silikon rekommenderas inte vad jag har hört. Sika har en gucka som heter 11FC.
Se följande lathund från sika (pdf):
http://www.sika.se/upload/Lathundar/FogGuide.pdf

Produktblad:
Sika Sverige AB | Sikaflex-11FC


11FC kan slipas och har liknande konsistens som torr silikon (ni har säkert märkt att det brukar vara skillnad på silikon och silikon. Vissa är blöta - andra är torra. Mapei, Casco är blöta. PCI är torr. Det är min erfarenhet)


Edit:
Även Casco har en produkt: S40 heter den.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Casco Golvfog S40 4047, 4052, 4054-4057, 4059.pdf
 
Tackar för infon, ska kolla bygghandel om de har sikaflex. Ska försöka återkomma med info om resultat men nu är det midsommar först!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vanlig våtrumsfog av silikontyp brukar rekommenderas. Har själv satt det mellan Höganäsklinker och furuplankgolv. En silikonspackel för att göra en riktig snygg fog är ett hett tips. Efterlikna klinkerfogens färg och utförande så gott som möjligt. Om man har ett flytande parkettgolv eller golv som rör sig, är det lämpligt att foga senvinter/tidig vår eftersom luckan då är störst. Fogar man på sensommar/höst finns viss risk att fogen lossnar till nästa vår.
Skakar liv i den här 13 år gamla tråden efter att Google skickat hit mig :) Hur brett bör glipan mellan klinker och trägolv vara?
 
  • Gilla
Rawberry
  • Laddar…
Så det blir snyggt och inte för smalt.
Jag har kört ca 8-10 mm. glöm inte bottna med tex bottningslist så du får maximal flexibilitet.
 
tttomten tttomten skrev:
Så det blir snyggt och inte för smalt.
Jag har kört ca 8-10 mm. glöm inte bottna med tex bottningslist så du får maximal flexibilitet.
Kanon! Det låter faktiskt optimalt för mig för att få trägolvet att linjera med intilliggande rum.

Har du möjligtvis tips på fog också?
 
Jag körde denna sist. Har något liknade på en annan fog men den vet jag inte exakt vilken, dock liknade. Flex inte silicon.
 
  • Hand som håller en tub Bostik Acryl Power Flex fogmassa, använd för byggprojekt och inte silikonbaserad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mathsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.