Så var det dax för en mjukfogsfråga igen;
Att man inte ska ha mjukfog i golv/vägg-vinkeln verkar alla vara på det klara med men
hur gör proffsen i vägg-inner-hörnen, nuförtiden?

A) Se till att kapa exakt och kör med vanlig fog.
B) Vanlig fog först och sedan mjukfog för att dölja osnygga kapningar.
C) Bottna med mjukfog och jämna till så det blir snyggt.
 
  • Gilla
Kocken71
  • Laddar…
som glad amatör kör jag helt utan mjukfog...

vet inte hur "proffsen" gör; släpper ingen över tröskeln:p
 
Kunden får bestämma.

Men personligen tycker jag mjukfogar ger snyggare hörn. Så alternativ B om jag får välja.
 
Dock inte för att dölja dåliga skärningar. :)
 
  • Gilla
Andie Gson
  • Laddar…
Proffs kör nog lite olika varianter. Alla jag jobbar med lägger iaf mjukfogen direkt på kaklet. Då ska man också veta att plattorna i hörnen ligger näst intill (kloss) mot varrandra, kanske 2mm mellanrum så vet man då hur man mjukfogar så ska det mkt till för att man ska bottenfylla.
 
Kan dock tillägga att anledningen till att man mjukfogar är för att vanlig fog i hörn spricker lätt.
 
Kapar så snyggt det bara går och när man fogar så gör jag det ända in i hörnen och mjukfog lägger jag endast efter samråd med kunden men ofta blir det ändå som RobZombie skriver.... snyggare med mjukfog...
 
Kör med mjukfog, det spricker ofta i hörnen annars. Speciellt i trähus...

/Andreas
 
Jag väljer mellan A (helt perfekta skärningar givetvis, 2mm mellan :) och B
- så då är det bara att foga hörnen, sedan så får jag se om det ser ok ut eller om det blir mjukfog också.

Dock läste jag någonstans att det finns risk för att inte fogen sitter ordentligt om man så att säga lägger den utanpå den vanliga fogen, utan att trycka ned den mellan plattorna.
 
J
Mjukfog, betydligt snyggare.
 
olaben skrev:
Jag väljer mellan A (helt perfekta skärningar givetvis, 2mm mellan :) och B
- så då är det bara att foga hörnen, sedan så får jag se om det ser ok ut eller om det blir mjukfog också.

Dock läste jag någonstans att det finns risk för att inte fogen sitter ordentligt om man så att säga lägger den utanpå den vanliga fogen, utan att trycka ned den mellan plattorna.
Det vet jag inte var du läst men det anser iaf jag vara felaktigt för man ska ju inte bottna med mjukfog och en sak ska du veta.... bättre lim än silicon får man leta efter ;) ...så nog fäster det alltid... :)
 
Skulle aldrig mjukfoga i hörnen. Sätter plattorna ända in till vägg på ena sidan och låter sen de gå rakt emot från andra hållet. Fog 1-3 mm beroende på fogbredd i övrigt. Väljer fog på den vägg som syns minst.

Glad amatör som är inne på fjärde badrummet. Alla i trähus och inga fogar har spruckit :)
 
Dra en mjukfog i vägg-vägg vinkel. Det blir snyggast och det klarar av mer rörelse än en vanlig fog.
 
Det är väl i golv / vägg vinkeln man inte ska bottna, vertikala hörnfogar där måste det ju kvitta om man bottnar?
 
nino skrev:
Det är väl i golv / vägg vinkeln man inte ska bottna, vertikala hörnfogar där måste det ju kvitta om man bottnar?
Självklart spelar det mindre roll om man bottnar i vägg/vägg vinkeln men jag syftade mest till att om man inte ska göra det på t.ex golv/vägg , hur ska då siliconen fästa där ;)
Sen ska man ju helst inte lägga silicon där heller än om man inte bottnar med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.