Blir för lite värme för att kunna hårdlöda med, men går alldeles utmärkt att använda till mjuklod.

http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=Mjuklod Där hittar du lod och pasta, sen behöver du smärgelduk att rensa bort föroreningar på röret innan du lödar det.
 
Okay. Håller mjuklod till tappvatten och är den blyfri?
MVH Henrik.
 
Ser ingen anledning till att det inte skulle hålla. Kan inget garantera utan att se innehållsförteckningen, men finns absolut inget som talar för att det skulle innehålla bly.
 
hej.

Detta montage blir dolt montage inbyggd i stråk under källartaket och till en längd på ca 5 m. det är 3 st 90 gradersböjar och väldigt trångt innan jag är där jag ska koppla in vattnet. så har börjat överväga om det är möjligt att koppla Pex istället. Men jag har lite erfarenhet av Pex så jag funderar nu.

Håller pex som koppar.
Är klämringskopplingar på pex lika säkert som koppar.
Finns det risk att det blir komagar om man lägger röret hängande i taket.

MVH Henrik
 
PEX håller lika bra som koppar och då även med klämringskopplingar.
PEX är ju en slang så den kommer att hänga ner, men om det är dold dragning så gör det väl inget?
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Henrik Rahkola skrev:
Håller pex som koppar.
Det råder delade meningar om det. Jag tror att PEX är ett hållbart alternativ och jag byter själv en del från koppar till just PEX på tappvattnet.

Henrik Rahkola skrev:
Är klämringskopplingar på pex lika säkert som koppar.
Man kan misslyckas med båda. Som jag ser det är risken mindre för spänningskorrision i PEX-fallet, men det finns säkert något annat som kan hända med kopplingarna för PEX. Bägge alternativen är ju OK enligt branschregler om man följer tillverkarnas anvisningar.

Henrik Rahkola skrev:
Finns det risk att det blir komagar om man lägger röret hängande i taket.
Ja, jag vill minnas att jag har läst att LK's PEX skall ha max 600 mm mellan upphängnings/stöd-punkter.
På tappvatten borde det inte innebära något annat än kosmetiska problem.
Men man kan köra med alu-pex istället vilka är styvare och finns i raka längder.
 
Tack för svaren.
Fungerar alu-pex med vanliga klämkoppling?
 
Njae, både till PEX och alu-pex ska du ju ha klämkopplingar som är avsedda för den typen av slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.