Vi har en borrad brunn på vårt lantställe. Fanns när vi köpte stället men många år på nacken och 40-50 djup. Mycket gammal pump (ejektorpump) och gammal hydrofor. Relativt ny varmvattenberedare.

Vi har haft klart och fint vatten i alla (5) år. Även för någon vecka sedan men när vi kom hit igår så är vattnet ”mjölkigt”. När jag låter det stå i ett glas över natten så tycker jag inte att det bildas någon fällning. Konstigt nog är vattnet från varmvattenberedaren klarare än kallvattnet (om ej inte helt klart).

Något tips på vad som kan orsaka mjölkigheten?
 
R
Troligtvis kommer vattnet nu i torkan in på en annan nivå i hålet och då blir det som en rensning i bergsprickorna nedanför dom som normalt levererar
 
R rävlyan skrev:
Troligtvis kommer vattnet nu i torkan in på en annan nivå i hålet och då blir det som en rensning i bergsprickorna nedanför dom som normalt levererar
Ok, vad jag trodde också men får inte ihop att det är bättre i varmvattenberedaren. Skulle ju i och för sig kunna ligga kvar lite ”gammalt och rent” vatten där.
 
R
Världen är full av underliga ting , kanske något som händer när vattnets värms
 
R rävlyan skrev:
Världen är full av underliga ting , kanske något som händer när vattnets värms
Provade att värma kallt vatten men det förblir vitt/mjölkigt.
En gammal hydrofor borde väl inte avge någon färg eller så?
 
R
Svårt att veta vad som gör det , en gammal hydrofon släpper inte ifrån sig något , allt ligger på botten .
Om den töms till mycket låg nivå och fylls med jämna mellanrum kan det uppstå virvlar i botten , men det bruka vara brunt eller nästan svart , som kommer ut till tappstället
När du ställer över natten blir det klart då ? , kan vara microluftbubblor , dom svävar länge , hänger kvar utan att flyta upp , tar lååång tid för det
 
R rävlyan skrev:
Svårt att veta vad som gör det , en gammal hydrofon släpper inte ifrån sig något , allt ligger på botten .
Om den töms till mycket låg nivå och fylls med jämna mellanrum kan det uppstå virvlar i botten , men det bruka vara brunt eller nästan svart , som kommer ut till tappstället
När du ställer över natten blir det klart då ? , kan vara microluftbubblor , dom svävar länge , hänger kvar utan att flyta upp , tar lååång tid för det
Mjölkfärgen stannar kvar över natten i glaset. Kanske minskar något men definitivt inte klart vatten på morgonen.
Börjar bli något bättre med tiden kanske (från tappstället)
 
R
Du får avvakta och se vad som händer , För att få en hum om tillgång i brunnen enligt nedan
Vet du ungefär hur lång tid det tog förut för pumpen från start till stopp , tar det längre tid nu så är nivån lägre , en pump kan teoretiskt suga ca 11 meter men i praktiken ca 8 meter
Går nivån ner så tar det längre tid att fylla upp
 
R rävlyan skrev:
Du får avvakta och se vad som händer , För att få en hum om tillgång i brunnen enligt nedan
Vet du ungefär hur lång tid det tog förut för pumpen från start till stopp , tar det längre tid nu så är nivån lägre , en pump kan teoretiskt suga ca 11 meter men i praktiken ca 8 meter
Går nivån ner så tar det längre tid att fylla upp
Var ju en ejektorpump.
 
R
R RoBo skrev:
Var ju en ejektorpump.
Spelar igen roll , ejektor eller en ren sug , naturens lagar gäller , bara att ejektor kan hämta från större djup
 
R rävlyan skrev:
Spelar igen roll , ejektor eller en ren sug , naturens lagar gäller , bara att ejektor kan hämta från större djup
Ja och då gäller ju inte dina 8-11 m. Var vad jag menade.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
R RoBo skrev:
a och då gäller ju inte dina 8-11 m. Var vad jag menade.
Ingen orsak med meterna , ejektor behövs om nivån i brunnen är lägre än 11 meter ner , i bland är nivån
20 meter ner
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har du soda stream? försvinner "syret" vid tryctsättningen? isf. syre i vattnet
 
R rävlyan skrev:
Du får avvakta och se vad som händer , För att få en hum om tillgång i brunnen enligt nedan
Vet du ungefär hur lång tid det tog förut för pumpen från start till stopp , tar det längre tid nu så är nivån lägre , en pump kan teoretiskt suga ca 11 meter men i praktiken ca 8 meter
Går nivån ner så tar det längre tid att fylla upp
Ingen koll på det tyvärr. Men blir nog sakta men säkert lite bättre. Definitivt bättre nu jämfört med ett dygn sedan. Och ingen fällning fastän det stått i glaset 30 h.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Har du soda stream? försvinner "syret" vid tryctsättningen? isf. syre i vattnet
Inte riktigt med här. Om jag kolsyrat vattnet så blir jag av med ”mjölkigheten”? Eller går det knappt att kolsyra vattnet med en sodastream om mkt syre i vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.