Hej! Vi är med i ett gruppbygge som utförs av entreprenören Mjöbäck.
Som kasnke de flesta husbyggen har det inte gått helt smärtfritt till och snart är det dags för slutbesiktning.
I kontraktet är det inskrivet att Mjöbäck väljer besiktningsman för slutbesiktningen, och inget vi kunde förhandla bort.

Denna besiktnigsman kommer ifrån Gar-Bo, men är även anställd vid ett annat besiktningsbolag.
Jag är inte helt bekväm i att entreprenören själv väljer besiktningsman, och givetvis undrar man om dennes objektivitet då han troligen besiktar samtliga hus i gruppbygget. Samt de kommande byggena runt om i området ifrån Mjöbäck.

Har något tips på hur vi kan gå tillväga? Bör vi förbereda en överbesiktning? Vad innebär detta? Eller finns det andra vägar att gå för att garantera ett bra hus?

Stort tack på förhand!

Mvh Henrik
 
Det kan bero lite på hur avtalet ser ut. Om de bygger husen, och du sedan övertar det färdiga huset. Då är Mjöbäck byggherre och kan välja besiktningsman. Men om du köper en entreprenad så är du byggherre, och då har du rätt att välja besiktningsman oavsett vad ni avtalat.

I det första fallet så köper du ett färdigt hus, juridiskt sett är det samma sak, oavsett om huset är nytt eller 300 år gammalt.

Men om du är byggherre, så ligger hela ansvaret för bygget ytterst på dig, och därmed har ingen annan med att göra hur du vill kontrollera.
 
  • Gilla
Huruvida
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan bero lite på hur avtalet ser ut. Om de bygger husen, och du sedan övertar det färdiga huset. Då är Mjöbäck byggherre och kan välja besiktningsman. Men om du köper en entreprenad så är du byggherre, och då har du rätt att välja besiktningsman oavsett vad ni avtalat.

I det första fallet så köper du ett färdigt hus, juridiskt sett är det samma sak, oavsett om huset är nytt eller 300 år gammalt.

Men om du är byggherre, så ligger hela ansvaret för bygget ytterst på dig, och därmed har ingen annan med att göra hur du vill kontrollera.
Vi står som byggherrar, och Mjöbäck har huvudentreprenörsansvar.

I kontraktet står:”
Paragraf 7
BESIKTNING
Till besiktningsman har Gar Bo utsett:
Meddelas senare
Arvode till besiktningsmannen för slutbesiktning ingår i kontraktssumman”

Det är det enda jag kan hitta i kontraktet!
Nu är det slutbesiktningen den 26e mars, men är det så att jag trots det har möjlighet att kräva en annan besiktningsman än den Mjöbäck utgett?
 
Ta med eran KA på slutbesiktningen, har ni ett stöd om ni känner er osäkra. Besiktningsmannen ska jobba opartisk oavsett beställaren, är man ovan så kan lösningen vara KA:n.
 
K killernils skrev:
I kontraktet står:”
Paragraf 7
BESIKTNING
Till besiktningsman har Gar Bo utsett:
Meddelas senare
Arvode till besiktningsmannen för slutbesiktning ingår i kontraktssumman”

Det är det enda jag kan hitta i kontraktet!
Nu är det slutbesiktningen den 26e mars, men är det så att jag trots det har möjlighet att kräva en annan besiktningsman än den Mjöbäck utgett?
Gällande småhusentreprenad finns särskilda bestämmelser i 51-61 §§ konsumenttjänstlagen (KTjL). I 54 § KTjL framgår det att det är ni som konsument som har rätt att utse besiktningsman i första hand.

Om det enda som nämns kring besiktningsman är det som du nämner i citatet ovan så tycker jag inte det kan tolkas som att det finns anledning att avvika från er rätt att utse besiktningsman. Gar-Bo är en tredje part och de ska inte utse din besiktningsman. Det är inte till fördel för dig.

Men, anledningen till det här, som jag tror det är tänkt från entreprenörens sida att fungera, är att OM Gar-bo utser besiktningsman så står entreprenören för besiktningskostnaden. Entreprenören tecknar ett "paket" med byggfelsförsäkring med Gar-bo där det ingår kostnad för besiktning om Gar-bos egna besiktningsmän utför besiktningen. Används någon annan blir det inget avdrag på priset för "paketet". Du kan utse valfri besiktningsman MEN kan då själv få betala för besiktningen. Jag skriver MEN för det jag tror det är så entreprenören vill att det skulle tolkas. Dock är det så att om man läser citatet (förutsätter att inget annat finns utöver det citerade) så står det att besiktningskostnaden ingår, utan koppling till att Gar-bo utser besiktningsman.

(När jag rotade i det här för egen del i höstas så fanns det i Gar-bos försäkringsvillkor också något om att Gar-bos besiktningsman missade något han borde ha upptäckt kunde sådana saker täckas in av försäkringen också ... Jag kommer inte ihåg exakt men tolkade det endast som en ansvarsförsäkring som väl alla besiktningsmän bör ha. Vägde absolut inte upp nackdelen för min del att inte utse egen besiktningsman.)
 
Som sagt du har rätt att utse besiktningsman. Men du får räkna med att betala för slutbes. själv i så fall.

Garbo besiktningsmannen måste nog dit iallafall, det är ett villkor i Garbo försäkringen. Men det är i så fall en försäkringsbesiktning, inte den formella slutbesiktningen, om du väljer en annan bes, man för det.

Om du kontaktar ett bes. företag så kan de troligen reda ut hur det fungerar, många är godkända av Garbo, så den du väljer kan ev. göra Garbo delen också.
 
I Gar-bo nybyggnadsförsäkring förstår jag det som att det slutbesiktningen "bör" utföras av certifierad besiktningsman. Här kan man nog läsa det som "ska" för sin egen del, för att undvika strul. Att Gar-bo själva måste besiktiga borde endast gälla en skadebesiktning.

Men, alltid bäst att gå direkt till källan! (Och kanske även annan sakkunnig i det här fallet eftersom Gar-bo har en väldigt märklig särställning/monopol på marknaden).

Besiktningsmannen ska kalla även KA till slutbesiktning enligt 54 § 3 st. KTjL.
 
H Huruvida skrev:
I Gar-bo nybyggnadsförsäkring förstår jag det som att det slutbesiktningen "bör" utföras av certifierad besiktningsman. Här kan man nog läsa det som "ska" för sin egen del, för att undvika strul. Att Gar-bo själva måste besiktiga borde endast gälla en skadebesiktning.

Men, alltid bäst att gå direkt till källan! (Och kanske även annan sakkunnig i det här fallet eftersom Gar-bo har en väldigt märklig särställning/monopol på marknaden).

Besiktningsmannen ska kalla även KA till slutbesiktning enligt 54 § 3 st. KTjL.
Vi har precis byggt med annan husfirma och besiktningsmannen skulle vara godkänd med alla intyg och så men behövde inte vara ansluten till Gar-bo. Vi har alltså även Gar-bo på vårt hus.
Vår KA-var även med på slutbesiktningen tillsammans med representant från husfirmas som fixade de anmärkningarna han kunde på direkten.
 
L lundsbo skrev:
Vi har precis byggt med annan husfirma och besiktningsmannen skulle vara godkänd med alla intyg och så men behövde inte vara ansluten till Gar-bo. Vi har alltså även Gar-bo på vårt hus.
Vår KA-var även med på slutbesiktningen tillsammans med representant från husfirmas som fixade de anmärkningarna han kunde på direkten.
Vi ska slutbesikta nu, kör på den besiktningsman som garbo utsett. Entreprenören har varit superbra och vi hat haft en grymt bra dialog så jag är säker på att det kommer att gå bra med huset. Dock känner jag mig osäker på alla steg. Ska man ha med en oberoende besiktningsman förutom garbo? Är det det som ni menar? Huset är klart, jag har följt var enda steg och kollat allt under bygget så jag känner mig ganska så säker på att allt är ok men vill ändå inte missa något ..
Byggarna har gjort ett kalasbra jobb så det känns otroligt att något skulle vara fel. Min projektledare säger även att han brukar ha rent protokoll då det bara är jobbigt med restpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.