I en BRF pågår just nu diskussion om varmvattnets temperatur. När blandaren ställs på max varmvatten uppgår inte temperaturen till mer än 43 grader. Innebär (generellt sett) fullt utslag åt det varma hållet på en blandare att det enbart kommer vatten från varmvattenledningen eller mixas det trots inställningen på maximal värme även med lite kallvatten? Jag förstår att det teoretiskt kan vara olika på olika blandare. Frågan är relevant för att förstå om temperaturen på varmvattnet i rören är eller kan vara högre än det man tappar upp och den bakomliggande frågan rör såklart legionella.
 
Generellt sett så kommer det bara vatten från varmvattnet när den står helt åt det hållet, eller om du bara vrider på varmvattnet om det är tvågrepp.

Vattnet som kommer ur era kranar när ni sätter dom på max bör ligga på ca 55 ºC. Kallvattnet som skall blandas med varmvattnet i blandningsventilen kan över året ändra temperatur, har man då lagt sig på 50 ºC på sommaren finns risk att det går under det på vintern och vise versa. Kan dock variera beroende på typ av system.

Vad har ni för uppvärmning?
 
NI får mäta utgående temp från värmekällan, säkerligen en växlare med hög temp primärsidan, den ska nog ligga på ca 55 C +/- några grader. Sen blandes det i blandaren till max 55 C normalt. Är det lika temp i alla blandare i föreningen. En del blandare går att ställa om vredet på så att det ger mer eller mindre VV. kan vara så att det ställdes i från början när kuet/en byggdes.
 
Okej, då är det för dålig temperatur i nuläget helt enkelt. Ville mest höra mig för vad som är rimligt gällande blandarens funktion i ytterläget. Tack!

Uppvärmningen är central bergvärme för 9 fristående hus med 4 lgh i varje hus. Jag vill minnas att det är tre "enorma" varmvattentankar i det centrala "pannrummet" och att det skall finnas någon form av kontinuerlig cirkulation för att vattnet inte skall bli kallt pga långa ledningar. Det är nybyggnation.
 
Kan ju vara begränsning i blandaren så mät på röret under tvättställ / diskbänk.

Protte
 
OK VVC som det heter då, en VVC måste ha en högre utgångstemp, kanske på ca 65 C för att inte kallna ner på vägen ut till tappställena. Det som är bra med VVC och gör att det alltid kommer VV när kranen öppnas, sparar en otroligt massa vatten. Långa sträckor innan VV kommer. Men samtidigt så kostar det en del att ha VVC. Det bästa med VV är att det är en VVB i varje enhet och korta rör. Billigast så. Men nu är det där och vad göra utan stora kostnader och utrymme.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Okej, då är det för dålig temperatur i nuläget helt enkelt. Ville mest höra mig för vad som är rimligt gällande blandarens funktion i ytterläget. Tack!

Uppvärmningen är central bergvärme för 9 fristående hus med 4 lgh i varje hus. Jag vill minnas att det är tre "enorma" varmvattentankar i det centrala "pannrummet" och att det skall finnas någon form av kontinuerlig cirkulation för att vattnet inte skall bli kallt pga långa ledningar. Det är nybyggnation.
Der sista du nämner kallas VVC (varmvattencirkulation), tempen på vvc:n samt vv skall gå att kontrollera i pannrummet, som nämndes så kan man ställa in blandare att inte kunna gå högre än ett visst läge.
 
Det verkar dock som att VVC-funktionen inte riktigt lirar för ganska ofta får man äbdå spola läääääänge innan det blir varmt. Snackar minuter alltså. Och sen blir det ändå inte riktigt varmt när det kommer ut som sagt. Men tack för era svar. Någon professionell får felsöka och åtgärda detta är min slutats.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.