Hej!

JAG BOR I LÄGENHET.

Vid en vattenskada kom en röris och monterade en avstängare på stammarna i källaren. Samma dag sänktes mitt vattentryck kanske med ca 35% i badrummet, även toaletttanken fylls mkt långsammare. Det var många vattenavstängningar de två veckorna med flera installationer i systemet, så tanken är kanske att rost o annat skit i stammarna proppat igån någon krök eller sil kanske? ..men det vågar jag nog inte tro ändå.

Grannen under mig har superbra tryck i både badrum o kök. Jag har bra tryck i köket, som vanligt tror jag, men badrummet mkt sparsamt tryck. Vad kan ha hänt? Först trodde jag rörisen måste gjort en flaskhals på stammarna när han monterade en avstängare, men då borde grannen fått sämre vatten också. Så proppen måste sitta efter min grannes badrum och före mitt badrum (hon bor under mig och jag bor över henne, ingen mer finns på våran stam)

Vad kan ha hänt o vad kan jag göra?
 
Jag tror ändå att det har fastnat skit i dina blandare och wc, stäng av wc-ventilen och lossa röret precis ovanför ventilen, där sitter en sil, ta loss den och blås och spola den ren (även om den ser rätt så ren ut), så får du se...
 
C
Ja, samma sak hände vid en reparation i våran villa. Massor av rostflagor och brunt klegg i silarna. Har fortfarande inte kommit mig för att fixa toastolen och handfatet, men badkarsblandaren byttes mot en ny (den gamla var 20 år gammal och rätt slut), och jävlar vilken skjuts det blev, går ju knappt att hålla i duschslangen när man vräker på max.
 
vidis skrev:
Jag tror ändå att det har fastnat skit i dina blandare och wc, stäng av wc-ventilen och lossa röret precis ovanför ventilen, där sitter en sil, ta loss den och blås och spola den ren (även om den ser rätt så ren ut), så får du se...
Ok då finns det hopp om att jag kan fixa det själv. Men jag fattar inte riktigt var på toaletten den finns en sil? Jag har ballofixer redan före toalett o handfat så jag kan styrpa vattnet redan där, men vad ska jag demontera för att se filter?
 
nattugglan11 skrev:
Ok då finns det hopp om att jag kan fixa det själv. Men jag fattar inte riktigt var på toaletten den finns en sil? Jag har ballofixer redan före toalett o handfat så jag kan styrpa vattnet redan där, men vad ska jag demontera för att se filter?
Jag förusatte att du har en "nyare" wc.

Där kopparrör går över till mässingsventil som i sin tur är pågängad i plastgänga från wc, där finns ett filter precis ovanför avstängningsventilen (rättare sagt i ventilen på ovansidan).

Eller är dina sanitsvaror av äldre modell?
 
vidis skrev:
Jag förusatte att du har en "nyare" wc.

Där kopparrör går över till mässingsventil som i sin tur är pågängad i plastgänga från wc, där finns ett filter precis ovanför avstängningsventilen (rättare sagt i ventilen på ovansidan).

Eller är dina sanitsvaror av äldre modell?
Jo nyare wc. Jag skall imorgon demontera o kika efter, kan inte va svårt att hitta. Tur nog så har jag också en fiffig "metall-slang" som går från toalettstolen till rören på väggen, så det blir smidigt att koppla ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.