Tänkte dela med mig av de erfarenheterna jag skaffat mig genom detta projekt.

Objekt:
Mörkbetsad furutrappa med träräcken ca 5år gammal.

Mål:
Att vit lasera/betsa trappan samt byta räckena till rostfritt och plexigkas.


mvh
Henrik


 
  • DSC01795small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till
 
  • DSC01796small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1
Hur f-an skall jag få bort lack och bets på bästa sätt.
Efter att ha kollat runt så verkade det vanligaste alternativet att köra med slipmaskin men jag misstänkte att det skulle bli ett fruktansvärt jobb att slipa ner hela trappan så jag sökte vidare.

Ett alternativ som jag fann var en lackfräs från metabo som verkade riktigt bra. Talade med en kille på metabo som använt den vid ett flertal tillfällen med mycket bra resultat. Inställning möjligheterna är 0-0,3mm och den går att koppla till dammsugare.

Ok en sådan skulle jag ha trodde jag..

Efter att ha ringt runt till alla uthyrningsfirmor i min närhet kunde jag konstatera att det fick bli att hyra en excenterslip samt en hörnslip då en lackfräs inte gick att få tag i.
Alternativet hade varit att köpa en fräs ca 3700kr men snålheten bedrog mig. Så här i efterhand så hade jag inte tvekat att köpa en.

Det tog mig ca 30h att slipa ner hela trappan och jag gjorde av med en hel hög slippapper ca 100-150. Jag började med 40-60 papper för att sedan köra över den med 120 och till sist en vända med 180. Utan dammsugare hade huset blivit förstört av allt slipdamm (fyllde 4 påsar med damm).

Bifogar bilder på hur trappan såg ut efter slipning.
 
  • DSC01845small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till..
 
  • DSC01846small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan!

Jag ville bara säga att jag ser fram emot det färdiga resultatet!!!! :)
Otroligt vilket arbete du har lagt ner på förarbetet!!! Jag är full av beundran!!! :) :) :)

Jag har två likadana trappor som du men dom är "bara" lackade.....det blir snart dags att ta sig an dom (skall bara ta bort barngrindarna först). Måste bara finna inspirationen och motivationen först! ;)
 
lottentott skrev:
Hejsan!

Jag ville bara säga att jag ser fram emot det färdiga resultatet!!!! :)
Otroligt vilket arbete du har lagt ner på förarbetet!!! Jag är full av beundran!!! :) :) :)

Jag har två likadana trappor som du men dom är "bara" lackade.....det blir snart dags att ta sig an dom (skall bara ta bort barngrindarna först). Måste bara finna inspirationen och motivationen först! ;)
Tackar!

Återkommer med mer info...

MVH
Henrik
 
tigern skrev:
Whow! ambitiöst! på hur många dagar spred du ut slip-arbetet? måste ha blivit fina pengar för uthyrningsfirman  :D
vad kostade maskinhyran+slippapper+dammsugarpåsar totalt??
5 dagar. Fick låna maskinerna (visade sig att jag kännde uthyraren). SKall räkna ihop totalkostnad när jag är helt klar.

Var på flügger färg idag för att köpa lite rollers mm. Vi kom in på att prata slipning av trappa och det visade sig att de hyr ut en lackfräs stööööön. Ja ja nu är det gjort.

Bifogar bilder på trappan efter ett lager lasyr. Valde en oljebaserad lasyr för att sedan lacka med en vattenlöslig parkett lack (viktigt att lasyren härdar ordentlig innan lackning).


 
  • DSC01852small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till
 
  • DSC01853small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer två bilder på trappan efter lasering och lackning. Det blev två lager lasyr samt två lager lack. Laseringen tog ca 5h per strykning och lackningen ca 1,5h.
Ganska jobbigt att få lasyren jämn därav den långa tiden.
 
  • DSC01880small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till

Nästa steg är att måla taklisten runt trappan samt den bruna sargen först med grundfärg sedan vit snickerifärg.

Återkommer...

Mvh
Henrik
 
  • DSC01881small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NICE!! [smiley=tekst-toppie.gif]
 
mycket snyggt. du har gjort ett kanon jobb :D
 
Hej hej!

Ruskigt imponerad!!! Helt otroligt att du orkat slipa så mycket...
Är ganska nyfiken på hur det går. Väntar med spänning på fortsättning.
Håller själva på att göra om i hallen, inklusive en lackad furutrapp... både upp till övervåning och ner till källare...
Men vi kommer inte till närmelsevis göra lika mycket förarbete som du har gjort....

Håller på att slipa stegen, som vi sedan ska mörk betsa... övriga trappen ska bli traditionellt vit... Inte så hipp och spacad som din.. :)

Hoppas på fortsättning snart!

//Linn

 
Hej,

Kul med alla positiva reaktioner. Det som hänt är att killen som skall hjälpa mig med räckena har fått förhinder vid ett flertal tillfällen. Räcket kommer att sättas upp den 8e och efter det kan vi göra mallar för plexiglaset. Förhoppningsvis så har inte plexi killen hunnit gå på semester annars lär det dröja ytterliggare innan trappan blir klar.

Jag har dock målat klart sargen bifogar bild inom kort.

MVH
H
 
Nu äntligen har det börja hända saker. Räcket börjar komma på plats. Inte helt lätt med alla vinklar men det blev bra. Det skall upp två korta stolpar till (där tejp bitarna sitter).

Plexiglaset är utsågat och färdigt att sätta upp. Först skall finliret på räcket göras (putsas och åter putsas).

Bifogar lite bilder

 
  • DSC01960small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.