Ja, eller vad skall man säga. Nu är jag färdig med mitt pannrum, så jag tänkte dela med mig av mina intryck och erfarenheter till er, eminenta forumister.

Titta in på mitt pannrum dot kåm Där har jag klippt ihop lite bilder och text från de senaste månadernas vedermödor. Håll tillgodo!

//Per
 
Sidan funkar inte just nu.......men jag hoppas ;)
 
Stämmer, gjorde en korkad uppdatering. Vänta...nu är den uppe igen!
 
Detta är vad jag kallar ett pannrum med klass!
 
Mycket intressanst att läsa om ditt pannrumsbygge!
Hur ofta räknar du med att  behöva elda mitt i vintern?
Var i Sverige bor du?
 
Seriöst pannrum och hemsida !!!

Mvh Peter
 
Jättebra, ska läsa mer noga ikväll :)
 
Jesca_j skrev:
Mycket intressanst att läsa om ditt pannrumsbygge!
Hur ofta räknar du med att  behöva elda mitt i vintern?
Var i Sverige bor du?
Bor i Trollywood. Jag hoppas att jag behöver elda typ var 3:e dag eller så en normalvinter. Jag kommer dock att logga temperturförhållanden och eldningsintervall, så vi får se hur det ser ut...
 
Mycket snyggt pannrum o sida må jag säga.. :)

Väldigt smart med vedtransporten in i pannrumet så man ser att du tänkt till med detaljerna.. Bara lite synd att du inte valde en bättre kulvert som du inte behövt strypa tempen i...
 
Du har en pannrum som är en vedeldarens dröm! Komfortabel vedhantering!
...och jag som trodde att vi hade det välordnat här hemma .... tills jag såg din pannrumssida.
Lycka till med pellets också!
gaia
 
Mycket snyggt ;). Det där pannrummet borde du vara stolt över.
 
Hej alla och tack för alla vänliga kommentarer. Jag ÄR himla nöjd med pannrummet. Skallen har varit rätt så tjock med pannrum de senaste tre-fyra månaderna så hemsidan tjänar syftet som min egen "debriefing" så att säga, så det känns rätt skönt att ha skakat ut innehållet i huvudet på dessa sidor. Hoppas att de kan ge lite idéer till ny- och ombyggare på i pannrumssvängen.
Det absolut viktigaste för min egen del är att det känns som jag hamnat rätt i dimensionering och praktisk vedhantering så att det är går att få in vedeldning i 40+ veckorna och familjelivet.

Jag tror således att den extra investering som behövs för att få "eldarkomfort" snabbt kommer att betala sig.  :cool:

//Per
 
Intressant !

Själv har jag bara el-element nu, men eftersom huset är litet och jag eldar flitigt i en kakelugn så förbrukar jag bara drygt 10.000 kwh.

Dock är man ju intresserad av diverse pyssel, så i fredags inhandlades en begagnad ackumulatortank med solslinga och varmvattenslingor som första "bra att ha grej" till ett framtida lågbudgetsbygge  :)
 
Förresten, du klagar över blindheten som följer med att bara ha termometer uppe och nere i ackumulatortankarna. Detta löses enkelt med att ha fler termometrar ;-) Eftersom man ju inte direkt eftermonterar dyktermometrar så kanske du kan köpa ett antal ugnstermometrar (eller om vanliga "inne/ute"termometrar klarar värmen) och tejpar fast givaren på utsidan av tanken vid några jämt spridda nivåer. De är månne inte särskilt exakta, men de kommer ju att visa var skiktningen ligger iaf.

Vi har tre dyktermometrar per tank samt iom att vi bara har pur-isolering så sticker det ut diverse oisolerade kopplingar och rör på olika nivåer som vi helt enkelt känner på för att ta reda på var skiktningen ligger. Det finns fördelar med lite isolering, förutom en varm och skön källare ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.