Har köpt hus och väggarna är tapetserade. Tror det är papperstapet.
Vissa är målade ovanpå.

Vi har tänkt oss att sätta upp väv eller filt för att sedan måla.

Senaste vi titta på är denna: Glasväv

Någon som har erfarenhet av den?

När man ska sätta upp filt/väv för att måla ovanpå så är tanken att den döljer det som finns under, men jag läste i en folder att man:

Förarbete
"Om väggarna är tapetserade ska du ta bort tapeten innan du sätter upp
glasfiberväv, filt eller Flügger struktur. Du kan se hur du ska göra i foldern
”Tapetsering”. Om väggarna är målade ska du tvätta dem noga med
Fluren 37 målartvätt och vatten. Mycket släta och blanka väggar bör
mattslipas med slippapper och grundas med Interiör häftgrund för att
säkerställa bra vidhäftning."


Så jag behöver alltså riva ner alla tapeter och tvätta där det är målat...

Har ni andra tips och ideer kring vad vi kan hitta på med väggarna, blir väldigt mkt spaklande om vi ska måla på befintliga tapeter. Det verkar som det är någon struktur tapet eller väv i botten på dem.

Är fullständig novis i detta. Så hjälp!
 
Ok. Så här blir det. Ska riva ner all tapet på väggarna. Har fått tips om att ta ner tapeterna med hjälp av att sätta upp klister och sen täcka med plast. Det är den varianten jag kommer använda. Ska blanda klistret själv.

Min fråga här är då hur blandar jag till den effektivaste "ta ner tapet från väggen klister"?
 
Hej Lace79.

Har ytrenoverat halva vårt hus med hjälp av "renoveringsduk", märket Konkret (billigast på Bauhaus),som jag målade på. God erfarenhet då duken var mycket "förlåtande". Rev ner tapeten innan men det var inte så noga, inget finlir alltså. Duken tillät en hel del skrovlighet. Tapeten tog jag ner med en "tapetångamaskin". Kostar ett par-tre hundra men rekomenderas stark. Ett tips är att rolla på lite varmvatten på väggen några minuter innan du kör med "tapetångaren".
 
Du har inte provat knepet med tapetklister och plast då? Det var en målare som sa jag skulle göra så för smidigast resultat. Om det gäller alla väggar eller just dessa väggar vet jag inte. (Fråga om 10 år så).

Tapetklister till ovanstående ändamål några ideér?
 
Har inte provat tapetklister och plast, Skulle tro att det duger med vanligt tapetklister, det billigaste, det är ju inte klistret som ska göra jobbet utan vattnet.
 
Köpte renoveringsduk på Hornbach - decoglas cp140. Den känns väldigt tunn och slät, är lite skeptisk... Jag ska använda den på en gammal strukturtapet. Vet någon om duken funkar?
 
Lace79 skrev:
Ok. Så här blir det. Ska riva ner all tapet på väggarna. Har fått tips om att ta ner tapeterna med hjälp av att sätta upp klister och sen täcka med plast. Det är den varianten jag kommer använda. Ska blanda klistret själv.

Min fråga här är då hur blandar jag till den effektivaste "ta ner tapet från väggen klister"?
Jag brukar ta dubbel mängd vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.