Driver endelig med monteringen av mitt nye fyringsanlegg. Legger ut noen bilder, tar gjerne mot kommentarer. Er litt stopp akkurat nå pga at jeg venter på noen deler, men skal legge ut bilder etterhvert som monteringen går fremover.
Litt om anlegget: 60 kW Effecta Lambda, 5000 liter (eller muligens 6500 liter) akkumulatorvolum fordelt på 3 (4) tanker. Trykkekspansjon. Distribusjon via eksisterende radiatorer til å begynne med, suppleres med golvvarme i tillegg etter hvert.

Fra toppen og nedover:
1 og 2: Gamle fyringsanlegget i et veldig rotete pannerom. 1000 liter
3: Gamle røykinnføringen til skorsteinen. Vil nå nytte hullet til dragbegränsaren.
4: Nye pannan
5 og 6: Sveising og oppstilling av stativ som pannan skal stå på. Ble 25 cm. høyt.
 
  • IMG_0302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eh...ble noe galt her. Bildene og teksten forsvant til høyre.
Skal forsøke igjen
 
  • 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Härligt! 6500l lite lagom att värma upp :) Hur gör du med exp,tryckkärl eller?
 
Blir trykkar ja. Radiatoranlegget er en stygg blanding av 2-strengsanlegg påskjøtt 1-strengsanlegg som går opp til overvåningen. Har funnet ut, etter råd fra rørlegger, at jeg da må ha over 1 bar trykk på anlegget for å få varmen til å gå opp dit.
 
Förståndig pojk! Du kommer bli supernöjd.
 
Låter som ett mycket bra system du fått till :), det blir ju imponerande expkärl om du tänkt köra med slutet system d^_^b
 
Har kjøpt 600 liters exp, hvis jeg skal ha 6500 liter ack så må jeg i tillegg bruke det gamle exp på 150 liter.
 
Redigerat:
Kul att se hur det blir hos dig, jag är ju klar och kan stå bredvid och heja på... :)

Fick du med några låsdetaljer för att kunna vända luckorna (om du nu vill det)? Om man köper en Lambda 35 hänger det tydligen med spegelvända beslag som ska användas om man vill hänga om luckorna, men det verkar det inte göra till Lambda 60. Jag vände luckorna ändå, enda skönhetsfelet är att spakarna öppnas neråt i stället för uppåt... Alternativet var att inte kunna lägga in ved, och det tyckte jag var sämre...
 
Det var ikke med speilvendt låsebeslag til å snu lukene med min panna da den kom i vinter som var, men i dag sendes visstnok dette med også nye Lambda 60. Jeg har vært i kontakt med, og skal få ettersendt det nødvendige fra produsenten slik at jeg får snudd lukene.
 
Hallå där, hur går det för dig? Själv eldar jag ett ilägg varannan dag, ca +5 ute. Fyller 3000 liter från 50-35-35 grader till 85-85-75... 7 minuters arbete varannan dag...d^_^b
 
Går vel ikke noe særlig. Har ikke kommet ordentlig i gang med installasjonen ennå fordi det viste seg at røykrørsforingene i skorsteinen var sprukket. Oppdaget det da jeg tok hull for det nye pannan. Har vært skorsteinsbrann her for to år siden, så jeg meldte det til forsikringsselskapet. Ser ut til at de koster innsetting av stålforing i eksisterende skorstein, men har ikke fått det bekreftet ennå. Derfor ber jeg om fortsatt mildvær i alle fall fram til jul....
 
Vurderte faktisk glidgjutning en stund, men nå er det forsikringsselskapet som skal koste renoveringen og da bestemmer også de hvordan det skal gjøres. Det blir satt inn 18 cm. foring inni den gamle som er 20.5 cm. Da klarer jeg akkurat pannans minstekrav til skorstein som er på nettopp 18 cm. I tillegg er skorsteinen 10 meter høy, noe som gir godt drag.
 
Nå behøver jeg noen råde til installasjonen:

1: Det blir 2 trykkexpkar. Kan disse bruke felles ventilsats?

2: Det blir 4 acktanker. Tenkte å koble dem sammen også ved "midtre" uttak for å hjelpe til med utjevningen av skiktningen. Men det viser seg at nivå på "midtre" uttak er ulikt. På to av tankene sitter midtre uttak 90 cm under øvre sideinntak (og 40 cm over nedre inntak), på de to andre (som har doble slingor for tappevatten) sitter midtre uttak kun 30 cm under øvre sideinntak. Hvordan gjøre dette? Koble sammen midtre inntak på de som har dette lengst ned, og ta ut vann til fremtidig biv. golvvarmeshunt her, samt plugge midtre uttak på de to andre?

3: Det blir lading i øvre sideinntak, men tenkte å koble sammen tankene også på toppen med en felles luftfelle for å få en felles avlufting. Har skjønt at radiatorshuntet helst bør kobles på i siden og ikke i toppen for å unnvike luft i radiatorkretsen (særlig med trykkexsp). Men det er jo totalt nesten 1000 liter vann over øvre sideinntak! Øvre sideinntak sitter jo bare 15 cm ned på siden av tanken, men nesten 40 cm under topputløpet pga kuvingen på tanktoppen. En ide er jo å lage til en veksler der du kunne velge om du ville ta varme fra øvre sideinnløp eller fra toppen (når systemet er blitt godt avluftet.) Tanktoppen kunne da fungert som en ekstra buffer? Eller er dette bare tull, kostbart i deler og mye arbeid? Vil en gjennom øvre sideinntak likevel "dra med seg" det meste av varmtvannet fra toppen av tanken?

4: Blir som tidligere nevnt 2 tanker med doble slingor. (Bakgrunnen er at den ene tanken med slingor var blitt så skadet i frakten at jeg fikk en ny en, og den skadde ble stående her. Nå har jeg reparert den og tenker å koble på den også). Tenker da å bruke alle 4 slingene for å forstyrre skiktningen minst mulig. ESBE anbefaler å ikke seriekoble nedre og øvre slinge, men å ha to blandningsventiler slik at varmtvann kommer bare fra den (de) nederste slingen(e) når det er tilstrekkelig med varmtvann så langt nede, og at det tas varmtvann fra de øvre kun når tanken er nesten tom og de nedre ikke produserer nok. Dette for å ikke forstyrre skiktningen. Er dette noe verdt, eller bare et påfunn fra ESBE for å få solgt flere blandningsventiler? I fall to blandningsventiler, må hver ventil ha sitt ventilrør, eller kan dette kobles på kaldtvannsledningen først slik at det blir felles for begge blandningsventilene?

5:Radiatorene i huset (2 store i kjelleren, 10 i ulik størrelse i hovedetasjen og 5 i 2. etasje (overvåningen)) er et problem som jeg frykter. I kjelleren og hovedetasjen er det 2-rørssystem, mens i 2.egt er det ettrørssystem. PROBLEMET er at det er radiatorkobbel for 1-rørssystem også på de radiatorene som er tilkoblet 2-rørsdelen (røristabbe fra 1981). Det innebærer at bypassen i kobbelet som skal "spare" varmtvann til neste radiator, i stedet sender det tilbake i returen direkte. Altså forventer jeg høy returtemperatur. Nå vurderer jeg å bytte disse ventilene til sommeren, får se hvordan det funker på det nye anlegget med shunten på acken. MEN det finnes ikke noe strypningsventil på returen på hovedstokken for radiatorkretsen. Burde jeg montere dette? (skal dog ha kulekraner på både tur/retur). En slik innjusteringsventil koster jo nær 1000 kroner, er det verdt det?

Takknemlig for svar da jeg skal bestillen en tilleggsforsendelse med deler, og hvilke deler jeg skal ha kommer an på svaret på disse spørsmålene.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.