Hej, ny här! Eller, alltså jag har suttit här och läst och läst i veckor nu, helt underbart forum ni har. Men nu är det tydligen dags för mej att fråga lite.

Jag och tjejan köpte nyligen en kåk i fint skick, bortsett från garaget. Golvet i garaget är en gammal sprucken betongplatta som jag tänkte laga lite för att till sist lägga klinker på. Jag har läst mig till att jag bör lägga granitkeramik i fall jag vill vara säger på att det håller. Så, hur ser man skillnad? Ponera att jag åker till Polen kanske, och hittar ett trevligt butiksbiträde, hur förklarar jag för honom att jag vill ha just granitkeramik och hur vet jag säkert att det är det jag har fått? Säg nu att jag lyckas hitta lite olika restpartier med klinker, kan jag då blanda? T ex lägga granitkeramik i mitten där bilen landar och en billigare sorts klinker utmed sidorna?


Nu till nästa ämne, garaget är uppdelat i en stor yta och en liten yta som var ett förråd. (Dessa ytor skildes åt av en innervägg tills jag snubblade över en motorsåg.)
I "förrådsdelen" är plattan ca 6 cm lägre. Jag orkar inte regla eller åka och köpa platonmatta eller liknande utan tänker gjuta. Jag har några säckar oblandad cement som jag tänkte dryga ut med lite singel (utöver sand) och även 20mm frigolitskivor. Det jag undrar nu är alltså, kan jag lägga frigoliten i botten och sen bara gjuta över? Det blir isf 2 cm frigolit och 4 cm betong, håller det? Behöver jag armera det här? Det gäller ca 12 kvm. Nåt annat jag ska tänka på? Behöver frigoliten ligga kant i kant med varandra eller bör det vara en lite spalt mellan varje där betongen kan ta sig ner?

Woah, det blev långt... "Please help me Obi-Wan"
 
Finns det ingen som vill hjälpa?
 
Svar fås nog så snabbt om det är möjligt.
Verkar dock lite komplicerat för dig för att ge nåt svar med 100% rätt.
För att hålla liv i tråden kan jag dela med mig av mitt funderande.

Klinkern skall väl vara stämplad.

Funkar kanon att lägga kvalité granitklinker där bilen står och nåt enklare mtr vid sidan om. Ska du inte lyfta bilen allt för mycket så kan du lägga bara där däcken går. Dubbdäck sliter.

Lägger du frigolit måste de ligga kant i kant så att inte betongen rinner under och lyfter upp plattorna.
Varför frigolit över huvud taget? För att dryga ut betongen?

Utan armering och så tunn betong 4cm, med frigolit (hårdhet på den?) under, låter som risk för sprickbildning.

Du skulle laga betongolvet. Menar du med flytspackel först för att bygga upp ett underlag för klinkern, så bygger du upp förrådsdelen ytterligare nån centimeter

Jag skulle nog ha gjutit upp höjdskillnaden med armering som går in i den gammla plattan för att sedan flytspackla hela golvet och som grädde på moset toppa med klinker, gärna i lite avskiljande färger:)
 
Tack så mycket för svaren, ovärderligt!

Exakt vad menas met att klinkern är stämplad? Hjälper det mig att avgöra om det är granitkeramik eller vanlig klinker?

Frigoliten var mest tänkt som utfyllnad ja. Hade väl även nån tanke om en islorenade effekt. Vet dock inte hur hård den är.
Vad händer om betongen skulle råka sippra in och lyfta skivorna lite? Om jag strör ut lite armeringsjärn över det hela innan jag gjuter då, kan det funka tror du?

Vill in i det längsta undvika flytspackel för hur gärna jag än vill så har jag inte råd. Golvet ligger inte i våg så det skulle kunna gå åt kopiösa mängder... Sprickorna tänkte jag bara fylla i med lagningsbetong...
 
zuljin skrev:
Ponera att jag åker till Polen kanske, och hittar ett trevligt butiksbiträde, hur förklarar jag för honom att jag vill ha just granitkeramik och hur vet jag säkert att det är det jag har fått?
Fråga om " GRES TECHNICZNY NIESZKLIWIONY I NIEPOLEROWANY na podloge w garazu" - skriv texten ovan ( som betyder teknisk granitkeramik platta oglaserad, opolerad för golv i garage) på en lapp och visa i butiken så får du en platta av granitkeramik som är varken glaserat eller polerat - bästa val för garage trappor och terraser, inne och ute. Du känner igen granitkeramik på att hela plattan har samma färg = fram och baksida. Plattor är pressade av en keramisk massa och har samma material helt genom. Samma plattor finns som glaserade och polerade men köp inget polerat eller glaserat som är blank för den sorten slits till matt och blir fult vid intensiv och tung trafik.
Lycka till med köpet!
gaia
 
zuljin skrev:
I "förrådsdelen" är plattan ca 6 cm lägre. Jag orkar inte regla eller åka och köpa platonmatta eller liknande utan tänker gjuta. Jag har några säckar oblandad cement som jag tänkte dryga ut med lite singel (utöver sand) och även 20mm frigolitskivor. Det jag undrar nu är alltså, kan jag lägga frigoliten i botten och sen bara gjuta över? Det blir isf 2 cm frigolit och 4 cm betong, håller det? Behöver jag armera det här? Det gäller ca 12 kvm. Nåt annat jag ska tänka på? Behöver frigoliten ligga kant i kant med varandra eller bör det vara en lite spalt mellan varje där betongen kan ta sig ner?

Woah, det blev långt... "Please help me Obi-Wan"
Om det bara är 6 centimeter tycker jag absolut att du ska skippa frigoliten och bara gjuta på. Om du ändå skulle köra med frigolit under så behöver du underkantsarmera pågjutningen. I och för sig kan det vara idé att armera även om du skippar frigoliten, om du finns tecken på sprickor och så in den gamla betongen.

Tänk på att du måste låta betongen brinna i ett par månader innan du lägger keramik på den.
 
gaia skrev:
Fråga om " GRES TECHNICZNY NIESZKLIWIONY I NIEPOLEROWANY na podloge w garazu"
Tack så hemskt mycket! Lättare än såkan det inte bli. Hoppas bara jag kan få tummen ur och åka ner dit nu också.

jon_h skrev:
Om det bara är 6 centimeter tycker jag absolut att du ska skippa frigoliten och bara gjuta på. Om du ändå skulle köra med frigolit under så behöver du underkantsarmera pågjutningen. I och för sig kan det vara idé att armera även om du skippar frigoliten, om du finns tecken på sprickor och så in den gamla betongen.

Tänk på att du måste låta betongen brinna i ett par månader innan du lägger keramik på den.
Bra, skippar frigoliten, har köpt 5 säckar till med oblandad betong, hoppas det ska räcka nu då. På den ytan där jag ska gjuta upp det här så är betongen riktigt fin så jag gör nog ett försök utan extra armering. Förresten, ett par månader? Gäller det även ett så här tunt lager?
 
zuljin skrev:
Förresten, ett par månader? Gäller det även ett så här tunt lager?
Jepp, generellt sett, betongen krymper under lång tid. Men vissa tillverkare har specialprodukter som de säger gör att man kan fortsätta efter en månad. Kiilto till exempel har ett medel som man blandar i fixet. Oavsett vilket så bör du, på så pass ung betong som 2-3 månader, använda ett fix i klass 3 vad gäller deformationsupptagande förmåga.
 
jon_h skrev:
Jepp, generellt sett, betongen krymper under lång tid...

Det är ju så att man vill gråta... Bara att hoppas på lite värme nu så jag kan gjuta så fort som möjligt och få det klart innan sommaren är över. Tack igen.
 
Det finns ju även (dyra) snabba betongsorter som du kan gjuta med och som är beläggningsbara efter 24 timmar. Annars är det bara att vänta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.