En aning orolig så har jag bokat en tomt i dag... :-/

Nu är min fråga hur man får ett så bra pris på hus o tomt som möjligt.

Hus o tomt köps av en o samma firma, tomten kostar 180000:- o huset 1,7mille. På detta har vi lite tillval som vi har tänkt att göra bla stort badkar o kamin.

Summa sumarum kommer vi hamna nånstans runt 2mille.

Nu är frågan hur man ska pruta? Ska man pruta på klumpsumman eller ska man ta hus, tomt, tillval var för sig?

O hur mycket kan man pruta?


 
O vad tycker ni om priset?

1,7 mille för ett nyckelfärdigt hus med inbygt garage. Golvvärme i hela huset + garaget. Kaklade badrum med dusch i båda. Enklare Marbodal kök. 140kvm boyta....

Väggarna är betongblock o innerväggar i trä o gips.

Tomt priset är 179kr/kvm o ligger i utkanten av en småstad i mellan sverige :).
 
Har svårt att bedöma pris, det är så mycket som väger in, isolering, grundkonstruktion, material och väggar och tak och så vidare.

Då det gäller prutningen så är det rent generellt lättare att få saker "på köpet" än att få avdrag på priset. Och kan du pruta runt 5% skulle jag tycka det var bra prutat! :D

Fast till syvende och sist handlar det inte om hur mycket man prutat, utan vad man fått för sina pengar och om man är nöjd med det man betalt för. Jag är säker på tex. att du hellere betalar 5000 extra och får en proffisk kakelsättning, än att få det 5000 billigare och kaklet sitter snett och du går och irriterar dig på det i tido ch evighet.

Hoppas det blir jättebra, lycka till!!!
 
Vist är det så. Bättre att det kostar nån tusenlapp extra än att det blir dåligt gjort.

Men det är ju endå en hisklig massa pengar så man är ju mån om att priset blir så lågt som möjligt i förhållande mot vad man får :).

Måste väll vara fler hus köpare som har erfarenhet av detta på detta forum. Hur gjorde ni? Vad har ni för tankar o idèer om priserna jag skrivit o prutning?
 
Hej vi gjorde så att vi sa vad vi ville ha för standard och div tillbehör och att det inte får kosta mer än x-kronor och när vi fick priset på det så "kom jag ju på att vi måste ju ha en sån och en sån oxå" och på så sett fick vi en del saker "på köpet" ;D. Hoppas svaret var till någon nytta ??? Ha en bra dag Malin
 
Fins det några tillval som man rent byggnadstekniskt ska tänka på att ta med redan från början? O vad kan det då vara?

Saker jag har på min lista.
-Vattenkran fram o baksida (Utsidan)
-Eluttag fram/ baksida
-Kamin
-Handdukstork badrum.
 
Hej igen i vårat hus ingick det vattenkranar på utsidan om du menar sånna man har till vattenslangen?? Elen är fördragen i alla ytterväggar och braskamninen fick vi nästan gratis. Men jag "fick "centraldammsugare, tvåfärgad ytterdörr, dubbla skivmaterial till alla inneväggar uppdaterade vitvaror mm mm. Malin
 
Vist kan man dra slang runt huset, men jag tänkte att det kunde vara smidigt att ha ett på var sida.

Centraldammsugare är ju nått att tänka på :).

Elen är jag lite osäker på, kan vara så att det ingår. Men kanske ett trefas uttag kan vara nått?
 
Vilka stora utgiftsposter kan man räkna med då?

1. Tomten (El ingår även bygglov)
2. Vatten o avlopp
3. Huset
4. Produktionsgarantiförsäkringen 1% av byggkostnad om jag fattat rätt (Nån mer försäkring annat än villaförsäkring?).
5. Tomt

Nått jag missat?
 
Tack Kire :).
 
malinochjohan skrev:
Hej igen i vårat hus ingick det vattenkranar på utsidan om du menar sånna man har till vattenslangen?? Elen är fördragen i alla ytterväggar och braskamninen fick vi nästan gratis. Men jag "fick "centraldammsugare, tvåfärgad ytterdörr, dubbla skivmaterial till alla inneväggar uppdaterade vitvaror mm mm. Malin
Verkar ju vara en bra deal ni fått. Vilken hustillverkare har ni valt??
 
Saker som vi kom på var fönsterbrädor och persienner och glöm inte trädgården sedan.
 
Hej Mercafreak vi har Vallsjöhus. Malin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.