I Måndags blev det äntligen klart, jag,sambon och våra 2 barn har nu gått och köpt ett torp..
Detta ska rustas,tilläggsisoleras,nypanel,genomgång av tak samt renovering inomhus och så småning om byggas ut på "baksidan" för att få plats med ett vettigt badrum..

Bifogar en sommar och en vinter bild..

Iphone 041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iphone 074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta torp ligger i Odensala i Sigtuna kommun.

Tomt storlek : 5300kvm, borradbrunn,uthus,jordkällare,dock inget avlopp ännu men planeras ordnas till våren.

Skriv gärna lite kommentarer...

/Fredrik
 
Grattis till nyförvärvet! Har du tänkt utföra mycket av renoveringen själv? Vad ska du ha för uppvärmning? Hur är skicket på stommen? När planerar ni att flytta in?
 
En totalrenovering av ett gammalt trätorp inkl utbyggnad och nytt avlopp + 2 små barn, ha ha då behöver Du ingen mer hobby alla fall :D:p
Välkommen i renoveringsträsket! låter som ett rejält projekt som kommer att ta rätt många år om man ska göra det själv och inte bor där heller utan måste åka till projektet varje gång.

Men klart det går att göra och skojigt är det, låt det ta den tid det tar bara och sätt inte upp orealistiska tidsramar för när olika delar ska vara klara.
Många här på forumet har gjort liknande renoveringar så det är bara att återkomma med frågor.
 
Hej,
Nu ska vi se... Jag kommer att renovera själv med lite hjälp då och då, är elektriker som sen en tid tillbaka har börjat som snickare så den biten "kan" jag.
Uppvärmning i detta nu består utav elradiatorer och en vedspis samt en braskamin, jag kommer nog låta detta vara så möjligen byta ut radiatorerna till mer effektiva. Stommen ser bra ut vad vi kan se, vi har faktiskt inga planer på när vi kommer flytta ut. Vi har lite funderingar kring att bygga ett dubbelgarage med en lägenhet på som vi kan hyra ut / bo i alt. bo i torpet.

Tanken jag/vi har är att bygga ett nytt boningshus där inom ett par år, och under tiden då bi i lägenheten eller torpet och sen hyra ut en utav dom ...

Det som är lite tur i kråk sången är att jag inte håller på med nån hobby längre , sen lider jag utav nått som mina vänner kallar för vuxendamp så man får väll utnyttja den diagnosen lite ;)
Jag tror inte att det kommer ta flera år att renovera torpet till "normal" standard ,men jag kan ha fel!
Det har varit uthyrt fram tills nån månad sen så det är ju beboligt men med låg standard ..
Vi var där igår en snabbis och kollade runt och grabben utbrister --Oj , pappa du måste göra en ny trapp sedan tar han några kliv in och kläcker kommentaren då han kliver på en golvbräda som lutar lite - Oj vad vingligt det var här :) Barn är för härliga!! Vi kunde i alla fall konstatera att det finns en "del" att göra.

Ska ut idag och då följer kameran med ...

Återkommer!

/Fredrik
 
Canon EOS 550D 260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeboa som vår dotter sa när hon såg det :D

Canon EOS 550D 238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite färggladare bild på torpet

Canon EOS 550D 254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordkällare

Canon EOS 550D 275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i torpet

Canon EOS 550D 303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomkonstruktion i torpet

Canon EOS 550D 326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fynd i ett utav uthusen

Canon EOS 550D 327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ännu ett fynd som stog i ett utav uthusen

Canon EOS 550D 366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trisseboa

Jaha då tänkte jag passa på att skicka upp lite nya bilder som jag tagit .. Vi har inte gjort nånting ännu men ska börja snart att ta bort lite sly och små buskar från tomten.
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Det ser jätte mysigt ut! Det skall bli kul att följa erat projekt... :)
 
Läckert! Lycka till med renoveringen!
 
Hur går det med torpet?
 
Jättefint torp!Hoppas renoveringen går bra!
 
Tack :)

Hade faktiskt glömt bort den här tråden men lovar att uppdatera med lite bilder så småningom men så länge lite text av vad som gjorts.

Första hösten så visade det sig att delar av vägen och "vändplan" inte klarade av trafiken till och från så först vart det att låna en grävare och schakta bort ca 20cm smack lera , därefter ut med gammalt tegel som en botten och krossa med banden från grävarn. Sen blev det beställning av ca 60ton "grovgrus" för att börja bygga väg. Jo just det, innan det så gjöt vi en platta på ca 20kvm där mina morbröder reste stommen för vår utbyggnad, där övervåningen är vårt sovrum och botten är det en klk och badrum. Sen har det riktats väggar i några rum där barnen bor.
Lite meckigt att öppna upp mellan utbyggnad på öp mot det bef huset.
Inget är ju rakt nånstans.
Badrummet är under byggnad nu, ska upp gips på en vägg sen flytspacklas en sista gång.
Idag gjorde jag det sista med tegel läkten på taket, och så har plåtis vart här och måttet ränndalarna som skall göras samt skortens beslag.
Har också gjort en fortsättning på vägen så den går lite längre fram mot huset det vart ca 40ton grus... Tur att man har en liten hjullastare ;)
Och sen en kväll fick jag ett ryck och började med en altan så det har jag också gjort.
Jo har hunnit med att gift oss också :)

Bifogar lite bilder på olika projekt under tidens gång. Kidsen hjälper till att spackla lite , tur att jag hade en giraff slip till förfogande. Och frun skruvar gips ;)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865557.525985.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865598.301111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865629.480201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865652.300689.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865673.449861.jpg
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865708.046871.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865773.085309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865803.753731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865836.186528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865892.572911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353865931.350761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1353866057.311428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha du tilläggsisolerar på insidan? Väldigt fint torp som ni köpt för övrigt! Roligt projekt.
 
Jugend skrev:
Aha du tilläggsisolerar på insidan? Väldigt fint torp som ni köpt för övrigt! Roligt projekt.

Nä det blir på utsidan, hade tänkt västkustskiva-spikläkt-panel. Har inte kollat vilka tjocklekar den finns i , orkar inte förlänga taket överhänget så vill bygga på så lite som möjligt .

Tack!

Tanken är att bygga ett nytt hus på tomten så småningom och hyra ut detta. Men det får vi se ;)
 
Aha tips. Tänk på att det är bäst att hyra ut med kallhyra om du funderar över tätningar, värmesystem och annat.
 
Tanken är att göra iordning detta ordentligt innan jag drar igång nått annat .
Just nu är jag väldigt sugen på ett garage med en lägenhet eller ett kontor ovanpå innan vi drar igång med ett hus.. Kluven ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.