Här är ett förslag på mitt nya kök. Mellan bänkskåp och överskåp kommer jag att ha en hylla med spots undertill. Det är lite trångt bland bänkskåpen, men jag vill ju gärna få plats med den där diskmaskinen (50 cm). Tips och idéer samt kritik mottages tacksamt, innan det är för sent...
 
  • köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag framförallt saknar är utrymme mellan hällen och väggen. Det blir väldigt svårarbetat och opraktiskt att ha hällen direkt intill dörren.

Jag skulle vilka fimpa högskåpet och placera ugnen under hällen istället, för att få bänkyta och bättre placering av hällen.
 
Jag ser inte ens var hällen är, är den till vänster eller höger? Hur är det med köksfläkt, ska du inte ha någon sådan??
 
Håller med halloy, i det lilla köket är bänkyta mycket mer värd än en inbyggd ugn.
Och så föreslår jag att du låter överskåpen gå ända upp till taket. Du får då mer förvaring och ingen överkant att torka damm på.
 
Sen undrar jag lite över passbitar. Varken utdragslådorna till vänster eller till höger ser ut att kunna dras ut eftersom de krockar med element/fönsterkarm/dörrkarm.

Vad har du för mått på ditt kök? Var ska du ha kyl/frys? Hur många är det som bor i lägenheten/huset?
 
Tack för alla synpunkter! Av någon anledning har jag varit inställd på ett högskåp till vänster (förmodligen för att det är så det ser ut idag), men ni har en poäng i att fimpa det och köra "klassisk" ungsplacering.

Hällen är planerad till höger, och det lutar åt gashäll. En kolfilterfläkt kommer att placeras ovanför.

Jag ska definitivt testa att rita in överskåpen ända upp till taket, men jag är rädd att det kan se lite väl "massivt" ut.

Är det, anser ni, viktigt att matcha bredden på bänkskåpen med överskåpen, eller kan det tvärtom se lite stelt och "inrutat" ut?
 
För överskåpen tror jag att det skulle kunna vara snyggt att du använder luckor som är typ 60x60 och placerar två ovanpå varandra. Då blir det liksom rutigt och inte så långsmalt som det kanske kan bli annars. Eller så kan du ha smala liggande överskåp med vitringlas och belysning för att det inte ska se så kompakt ut också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.