Hej!

Jag är ny här och vet inte riktigt hur man gör.:)
Jag vet heller inte riktigt hur jag ska göra med mitt urgamla, fina köksgolv...

Ett extremt dåligt fd vattenskadat, flisigt trägolv, med alldeles för stora mellanrum mellan brädorna.:(

Jag vill lägga ett nytt trägolv, med borstad yta så det ser ut som det gamla, men ej flisar sig så in i vassen...

Problemet är att köksväggarna och köksskåpen står OVANPÅ trägolvet, och jag har ingen lust att riva ner hela kåken.

Jag tänkte mig efter en hel del funderande, att man kunde såga längs kanten på väggen, resp köksskåpen, lägga i en kortling, och skarva i nytt golv på det viset.

Då är frågan: VAR får jag tag på lämpligt redskap, t.ex. en liten sågskiva som kan fästas på t.ex borrmaskin, men inte så stor att jag inte får in den under sockeln på köksskåpen?

Eller har ni någon annan brilliant idé??
 
Kanske det! Får mäta sockelhöjden! Tack för tipset!
Ska nog lägga ner gollvärme också, när jag ändå tar upp golvet!
 
En sån där Bosch har jag, kommer att ta ett tag att såga igenom ditt golv så som Du beskriver med en sån, hörlurar med spotify och en veckas semester krävs i så fall :) Tror jag skulle försöka nåt annat sätt.
Längs med väggen borde det funka med en kedjesåg (motorsåg), förslagsvis elektrisk eftersom det är inomhus. Längs med inredningen skulle jag prova med en klingsåg och låta en del av det gamla golvet ligga kvar under sockeln.
 
Lägg ett nytt, tunt, trägolv ovanpå det gamla.

Skall du lägga golv värme är det bara att ta fram tigersågen och riva upp det gamla golvet. Troligen behöver det reglas intill köksinredningen för att ha något att fästa det nya golvet i.
 
Tar man bort sockeln till skåpen så bör du ju kunna såga allting med en tigersåg (tigersågar är bra på att äta sig igenom det mesta om man har rätt blad)
 
mycke_nu ger nog bästa rådet, lägg nytt och tunt. Tigersåga under inredningen låter tungt å jobbigt men går säkert om man absolut vill, klart snabbare och bättre än Bosch-multin alla fall.
 
Jan-Å skrev:
mycke_nu ger nog bästa rådet, lägg nytt och tunt. Tigersåga under inredningen låter tungt å jobbigt men går säkert om man absolut vill, klart snabbare och bättre än Bosch-multin alla fall.
Om det inte är mång meter så lär det ju gå ganska kvickt med en tigersåg..
Lägga nytt tunt golv är ju inte vad TS vill då hon vill ha ett nytt trägolv som ser ut som det gamla..(antar att det är Furugolvplank?) Jag hade sågat upp det gamla och bytt.
 
Smotany: Det är nog grangolv. Det låter vettigt med tigersåg, Sammanlagt max 4 meter sågning blir det. Motorsåg kan ju också funka...frågan är hur många kedjor man behöver ;-)

Vi har sockellådor också, och lågt i tak, 204 cm, annars kunde man lagt nytt ovanpå, men eftersom nuvarande golv är ojämnt, måste det slipas först i så fall...mkt damm & arbete till halvdan nytta känns det som.

Givetvis förstår jag att man måste lägga i nya reglar att skarva över, så inte köksskåpen "svävar i ovisshet"!

JanÅ: Hur menar du att skarva vid sockeln? Finns det nån klingsåg, (förutom Boschen) som får plats under 12 cm sockel?
 
4 m grangolv med tigersåg under en köksinredning låter inte som ett helt "kvickt" jobb direkt, men visst går det jag har gjort mycke värre grejer i vårt hus :)
Jag tänkte så här, såga med klingsåg så nära inredningen som möjligt, trixa dit en regel och lägg nya golvet fram till stumpen av det gamla som är kvar. Sen får man fixa till skarven så gott det går, inte många som går å kollar golvet där så det syns knappt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.