Hej!

Jag har två problem - bygger nytt badrum på övervåningen och skall ha 3 st spottar i taket. I övriga övervåningen har vi använt 230V/50W spottar med hinkar i plast och detsamma hade vi tänkt i badrummet.

Problem 1:
Gipstaket är uppsatt - målarn har spacklat och grundfärgen är ditlagd, när jag alldeles för sent upptäcker att vi borrat fel till ena spoten och hålet inte alls är centrerat under hinken. När jag mäter får jag knappt 40 mm till innerkant på hinken (skall vara runt 70 mm.)
Hur viktigt är det att spoten hamnar centrerad under hinken?? Förmodligen superviktigt... :( ...eller?

Problem 2:
Tidsbrist eftersom badrummet nu skall fuktspärras o kaklas och helst vill man ju ha taket helt klart innan dess...

Jag har sökt som en galning på nätet men hittar ingen info om viktigheten att spotten inte hamnar "för nära" kanten på plastbyttan.

En lösning kanske kan vara att använda 12V spottar istället, men tyvärr är ju ingenting förberett för t ex transformatorns placering och jag vet inte hur stora de är.
Sista alternativet är väl LED men vi vill oxå gärna kunna dimma ljuset i badrummet.

Vågar man montera 50 Wattarna trots den ocentrerade borrningen??

HJÄLP!
 
1. Nä, det är den totala ytan luft i hinken som kyler så det viktiga är att det är rätt storlek på den. I övrigt så ska ju inte plasten brinna/smälta av den temp som spottarna ger, jag menar vad gör 30 mm, den ligger ju inte dikt emot.

2. du kan sätta dina 230V 50W men om du ändå känner dig orolig så visst kan du peta in 12V och trafos brukar vara små nog att peta in i samma hål och ligga med en spot i samma utrymme.

Så...ja, du vågar. Det händer då och då även för yrkesfolk att det inte blir centrerat pga att hinkarna inte hamnar 100 pga glesning osv
 
Oah..tack för ditt snabba och lugnande svar!

Efter en natts surfande inser jag ju att även 12V-spottar blir duktigt varma...och här på forumet verkar de flesta vilja ha en hink även till dom.
...nå det är ju ingen fara eftersom hinken är avpassad till mina 50W-are.

Lite osäker är man ju då det står att man skall ha minst 100 mm fritt i sidled på spottens bruksanvisning...men det ser på den bilden ut som de menar mot väggen.
Hade de menat mot hinken borde det stått tydligt i beskrivningen...

Vi har ju satt en hel del sådana här spottar i övriga bygget...och hålen har inte alltid hamnat prick, exakt i mitten...men aldrig så nära kanten som i det här fallet.
 
Det står väl att det ska vara 100 mm fritt till brännbart föremål, jag tror som sagt inte att hinken räknas som brännbar i det här fallet....jag kan ha fel men det kanske finns någon annan som kan svara till 100% på det men jag själv har blivit tvungen att placera nära kant på hink och det har funkat bra, inget har brunnit/smält på knappt 20 år för mig.
 
Kanon! Ringde en elektriker som säger exakt samma som du...så nur kör jag vidare!
Tack för hjälpen...:)
 
Mikael_L
Jonesy skrev:
Problem 1:
Gipstaket är uppsatt - målarn har spacklat och grundfärgen är ditlagd, när jag alldeles för sent upptäcker att vi borrat fel till ena spoten och hålet inte alls är centrerat under hinken. När jag mäter får jag knappt 40 mm till innerkant på hinken (skall vara runt 70 mm.)
Hur viktigt är det att spoten hamnar centrerad under hinken?? Förmodligen superviktigt... :( ...eller?
40mm från kanten skulle då inte jag oroa mig för. 10mm från kanten så skulle jag nog börja oroa mig över.
Du kommer nog få fullgod luftväxling så det lär inte bli något problem i praktiken.

Med tanke på hur ofta det är folk som inte alls vet om hinkarnas betydelse och således klämmer upp spottar helt utan burkar och det (för det mesta) ändå inte brinner så ....

edit:
Jag har ju ingen yrkesmässig erfarenhet av just spottar, som Glufsglufs har. Men jag har jobbat en hel del med temperaturer och temperaturmätningar i diverse produkter så lite koll på hur värme beter sig har jag.
 
Redigerat:
varför inte 4w led istället för 50w...lika bra ljus
och led blir inte varma......
finns godkända led spottar där man inte behöver pottor alls...
 
tjena skrev:
och led blir inte varma......
i jämförelse med halogen.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.