Jag håller på att söka en elbov i huset (ca 10kw/dygn) och har nu kommit fram till min gamla pelletspanna.

Jag värmer hus och tappvatten med en luft/vatten pump men har den gamla pelletspannan kvar.
Jag har en cirkulationspump som startar med pelletspannan och har då haft strömmen på till den gamla pannan. Jag har skruvat ner tempen till noll på panntemperatur. Nu till min fråga:

kan varmvattenberedaren som är inbyggd i pelletspannan stå och dra el från elpatronen och typ håller det gamla vattnet i beredaren på en hyfsad temp? Eller är den oxå avstängd då jag dragit ner tempreglagen på pannan till noll?

jag slog på pelletspannan för jag trodde att den var tvungen att vara igång pga cirkulationspumpen men har nu fått veta att så icke är fallet.


Skärmavbild av elförbrukningsdiagram som jämför elanvändning mellan september 2020 och september 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
#el
Exakt hur är allt kopplat?
Är LVVPn och pelletspannan parallellkopplade eller är de seriekopplade?
Hur går varmvattnet?

Bilder och/eller skisser underlättar.

Ja, om varmt vatten från LLVPn kan cirkulera till pelletspannan så kommer pelletspannan att hållas varm från LLVPn.

Om det finns en elpatron i pelletspannan så finns det en termostat till den, den måste vridas ned till under gällande vattentemperatur för att den inte ska värma.
Tror inte att det sitter en elpatron i bara VVBn i pelletspannan utan den elpatron finns i pannvattnet.
 
Hej och tack för svar.

jag har inga bilder på hur installatören löst det, men med enkla ord:
Inkommande kommunvatten kan jag välja med två kranar om det skall gå till LVV eller PP. Elementvattnet kan jag välja om det skall cirkulera genom LVV eller PP genom liknande kranar.
Så om det är parallel eller serie har jag ingen aning om.

PP är av märke star, kan vara värmebehoven och frågan gällde mer om jag har elen på och termostat står på noll. Om det då fortfarande går ström som håller beredaren varm inuti PP.
tex om man ställer ner termostaten till 20 grader, kommer då tappvatten att kunna vara Max 20 grader eller finns det något separat system?

men jag känner att din gissning kan stämma, men då måste jag söka eltjuven någon annanstans. Det hade varit enklare om detta var lösningen. :)

tack igen för svar
Med vänlig hälsning,
LB

Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur är allt kopplat?
Är LVVPn och pelletspannan parallellkopplade eller är de seriekopplade?
Hur går varmvattnet?

Bilder och/eller skisser underlättar.

Ja, om varmt vatten från LLVPn kan cirkulera till pelletspannan så kommer pelletspannan att hållas varm från LLVPn.

Om det finns en elpatron i pelletspannan så finns det en termostat till den, den måste vridas ned till under gällande vattentemperatur för att den inte ska värma.
Tror inte att det sitter en elpatron i bara VVBn i pelletspannan utan den elpatron finns i pannvattnet.
 
Denna manual säger inget om elpatron i pelletspannan,
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1151/3080/files/Star_NE_2009-03-19.pdf

Men bilden på sida 7 i detta dokument ser det ut som att det är två temperaturvred, ett för pelletsbrännaren och ett för elpatronen,
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1151/3080/files/Varmebaronen_Product_Catalogue_2008-11-20_web_ready_v2.pdf


Ta kort på fronten/manöverpanelen på pelletspannan.

När du har ventiler för att växla mellan pelletspannan & LLVPn så är dom parallellkopplade.
 
Hej igen.
Ja den ena ratten ställer man när brännaren skall starta och den andra minns jag ej. Men jag tar en bild på torsdag när jag är på plats igen.
Med vänlig hälsning,

Demmpa Demmpa skrev:
Denna manual säger inget om elpatron i pelletspannan,
[länk]

Men bilden på sida 7 i detta dokument ser det ut som att det är två temperaturvred, ett för pelletsbrännaren och ett för elpatronen,
[länk]


Ta kort på fronten/manöverpanelen på pelletspannan.

När du har ventiler för att växla mellan pelletspannan & LLVPn så är dom parallellkopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.