Så nu börjar det bli dags:). Sedan jag köpt huset och återfått intresset för snickeri så har jag sprungit på auktioner och kämpat hemma för att få till mitt egna lilla snickeri. Trots att jag rev en vägg för att få mer utrymme så känns det ändå litet men någonstans får man börja.

Så ni som är så kunniga här på forat kan säkerligen komma med lite tips och svar på de frågor jag har.

- Har två spånsugar, en gammal Luna och en Felder AF22. Är feldern overkill? Har även en cyklon och en Festool Ctl26. Min tanke är att ha feldern med 160 spirorör och sedan bara dra ner den storleken maskinen i fråga har på ingång. Festools tänkte jag ha under kap o gersågen till den och handmaskiner. Vad tror ni om det?
Min tanke från början var att ha feldern i smatten då den fick precis plats där men efter jag pratade med Felder så förstod jag att det var bättre nära hyveln.

- Har ett pat olika sågar, en bosch xc10 som åker på blocket. Sedan 2 wadkin, en 10” och en bsw16” klyvsåg. Klyvsågen är faktiskt rätt bra skick min fråga som säkert är jättekorkad men kan man använda den som en finsnickerisåg om man slänger på ett bättre anhåll typ incras? Den har samma bord som de. Andra men större motor och tar större klingor.

- Jag hade en förhoppning om att köpa en Mft+sänksåg men tror inte den får plats. Är det någon som har en sådan som vet om det är lätt att stuva undan den?

- Har ni några allmänna tips eller något som ser helt galet ut?

För övringt så är det meningen att arbetsbänken ska ha lådor/hyllor för verktyg,systainers,jiggar mm. Tänkte ha vissa maskiner mm som kontursåg/leigh jiggar på skivor i hylla under arbetsbänken så man kan dra fram dom när de behövs. Har även en liten incra bandsåg och en jet valsputs på hjul som jag ska försöka klämma in.
Ursäkta ritningen, inte min starka sida att rita:).

Alla tips är värdefulla, tackar så hjärtligt i förhand.
/Sami
 
  • Välutrustat men trångt hemma-snickeri med olika maskiner och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett välfyllt hemmasnickeri med verktyg och maskiner på en färgglad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en verkstadsplan med markerade platser för spånsug, kantslip, hyvel, och sågar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kanske borde arbetsbänken fortsätta i nedre hörnet så jsg får en arbetplats i hörnet?

Alla hyllor på väggarna ska ner och det ska snyggas till.
Btw ursäkta om det blir svårläst, datorn är trasig så skriver i luren.
Ett till kort från andra hållet.
 
  • Verkstad med verktygsbänkar, hyllor och utspridda verktyg i planering för omorganisation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp!! Har köpt lysrörsarmaturer. Så trefas och ljus är på ingång snart:)
 
Snyggt :) hade ljuset nerdraget på luren igår så det såg jäkligt mörkt då, lite bättre idag :cool:. Men behåll glödljusen. Kan va skönt att slippa lysrören ibland när man bara myssnickrar lite.
Om du ska ha så många maskiner så skippa väggfasta grejer och kör på mobilitet istället.
Så kör du förvaring lite högre på väggen så att du kan köra in maskiner under
 
Jag förstår inte riktigt. Du har en Wadkin 10:a och en BSW 16 klyvsåg och du undrar om du kan använda klyvsågen som finsnickerisåg?

Varför inte använda 10:an som finsnickerisåg? På bilderna ser det rätt trångt ut och det är skönt att ha plats när man snickrar. Jag skulle gjort mig av med klyvsågen också.

Så stor klinga känns lite som en nackdel för finsnickeri, men det fungerar säkert.
 
V vectrex skrev:
Jag förstår inte riktigt. Du har en Wadkin 10:a och en BSW 16 klyvsåg och du undrar om du kan använda klyvsågen som finsnickerisåg?

Varför inte använda 10:an som finsnickerisåg? På bilderna ser det rätt trångt ut och det är skönt att ha plats när man snickrar. Jag skulle gjort mig av med klyvsågen också.

Så stor klinga känns lite som en nackdel för finsnickeri, men det fungerar säkert.
Jo du har förstått det rätt. Håller på renoverar 10an och sprang på en auktion där jag budade hem klyvsågen för en röding. Så tänkte plocka delar från den men efter att ha skrapat på ytan lite så verkar det vara en rätt okej maskin. Så valet blir mellan att plocka rattar skylt och kanske någe mer eller slänga ut på blocket o se vad man kan få. Bordet verkar vara samma storlek på klyven som på 10an så den tar inte mer plats, kan nog vara samma storlek på chassit också.
Men blir nog att jag kör på 10an hur som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.