Hej!
jag har så klart efter pillande lyckas få till det så att mitt golvvärmesystem läcker. Tänkte försöka avlufta och har då för att "testa" försiktigt vridit för att se om det är någon luft som kommer vid avtappningen, men när jag stänger avtappningsventilen igen så läcker den i den röda packningen(?). Någon som vet vad jag bör göra (ringa en VVS-firma?).
Kan tillägga att jag inte kommer att pilla mer om jag väl lyckas få detta tätt...
Golvvärmesystemets avtappningsventil med en röd packning som läcker, innesluten av handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför köpa en hel del som kostar en massa, det är bara den vita delen som behöver bytas. Nu syns det inte, men har du ett par ventiler före fördelarna, så stänger du dom, skruvar bort den vita och tar med dig den till aruhuset ( hornbach ) och köper en med samma gänga på och skruvar dit det den med lite lin på gängan, kanske det behövs en förminskningsadapter. Tar du en automatluftare så ska den vara stängd när den inte ska luftas, dom har en förmåga att börja läcka. Duger med vad som helst.
 
J jonaserik skrev:
Varför köpa en hel del som kostar en massa, det är bara den vita delen som behöver bytas. Nu syns det inte, men har du ett par ventiler före fördelarna, så stänger du dom, skruvar bort den vita och tar med dig den till aruhuset ( hornbach ) och köper en med samma gänga på och skruvar dit det den med lite lin på gängan, kanske det behövs en förminskningsadapter. Tar du en automatluftare så ska den vara stängd när den inte ska luftas, dom har en förmåga att börja läcka. Duger med vad som helst.
Hej
Det är inte luftningsnippeln som läcker utan själva kulventilen, läcker vid den röda packningen. Jag antar att man borde kunna ersätta den med en ny backventil och inte byta ut hela ventilpaketet (inklusive luftningsnippel). Typ en sådan här: https://www.dahl.se/produkt/avtappningsventil-g15-altech-2411402
 
J johannescarlsson skrev:
Hej
Det är inte luftningsnippeln som läcker utan själva kulventilen, läcker vid den röda packningen. Jag antar att man borde kunna ersätta den med en ny backventil och inte byta ut hela ventilpaketet (inklusive luftningsnippel). Typ en sådan här: [länk]
OK såg nu en droppe nertill. Går bra med en sådan och det ser ut som en utvändig gänga 20 mm för att fra dit den i T-stycket. Se bara till att du får ett lock att täta med på undersidan, i ställer för slanganslutningen.
 
Krilleman
J jonaserik skrev:
Se bara till att du får ett lock att täta med på undersidan, i ställer för slanganslutningen.
Den ska ingå i produkten enligt bilden.

Dahl.se har systemunderhåll hela helgen, så det är svårt att läsa på exakt just nu...

Kromad kulkran med röd spak och slanganslutning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ju räcka att motionera ventilen några gånger, det hjälper rätt ofta faktiskt.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan ju räcka att motionera ventilen några gånger, det hjälper rätt ofta faktiskt.
Absolut värt att prova om det inte redan är gjort. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.