Jag har ett Enervent LTR-2 FTX aggregat (finsktillverkat med roterande trumma) som jag har varit väldigt nöjd med under 10 års tid!
Jag valde detta aggregatet för det var så lågt och kompakt och passade bra in i tvättstugan över dörren.
Men nu det är nåt skumt som hänt med aggregatet!
Till att börja med så noterade jag att den elektriska eftervärmaren går hela tiden även om det är 8-10 grader varmt ute!
Så har värmaren aldrig betett sig tidigare, utan den har slagit på vid kanske 0 grader eller lägre.
Aggregatets display påstår att till-luften är +10 grader som går ut till rummen, men när jag mäter tilluften (med termometer och digital mätare) så kommer det ca +14 grader luft ut ur till-lufts donen.
Räknar jag grovt på lufttemperaturerna så får jag fram att återvinningen är ca 45%, men återvinningen borde vara i häraden 70-80%.
Helt klart är ju att till-lufts givaren just nu visar ca 4 grader fel, uteluftgivaren visar också lite fel (men det är bara någon grad som den visar fel).
Om jag skall byta temperatur givarna, brukar det vara vanliga PT-100 givare e.dyl som sitter i FTX aggregat, eller är det nån form av specialgivare som används? Jag har svårt att tänka mig att det är mjukvaran som krånglar.

F.ö har jag aldrig rengjort den roterande trumman, kan det spela en stor roll och påverka effektiviteten på hela aggregatet?
 
  • Display av Enervent LTR-2 FTX-aggregat som visar temperaturvärden och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enervent LTR-2 FTX ventilationsaggregat monterat ovanför en dörr i tvättstuga med anslutna kanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Rätt vanligt med ntc-motstånd.

Stor chans att det är samma tempgivare. Om du byter plats på två givare, t.ex. in och ut, visas rätt temp då?

I sådana fall är ju givaren identisk. Då kan du mäta temperaturen vid ett par olika temperaturer, t.ex. 0c och 25C och med hjälp av internet (här?) Eller tabeller fastslå vilket ntc motstånd du har.

För det står förstås inget om detta i manualen?
 
B BSOD skrev:
Rätt vanligt med ntc-motstånd.

Stor chans att det är samma tempgivare. Om du byter plats på två givare, t.ex. in och ut, visas rätt temp då?

I sådana fall är ju givaren identisk. Då kan du mäta temperaturen vid ett par olika temperaturer, t.ex. 0c och 25C och med hjälp av internet (här?) Eller tabeller fastslå vilket ntc motstånd du har.

För det står förstås inget om detta i manualen?
Klart att det inte står nåt i manualen om givarna, finns även kopplingsschema men ingen info om vad för givare det är!

Ja enklast är väl att byta plats på ett par givare och se om det blir samma fel på den andra kanalen.
Det borde nog vara fyra likadana givare (eftersom det är ungefär samma temperaturer som skall mätas av alla givarna) så bara att mäta alla givarnas motstånd vid samma temperatur borde kunna visa om nån givare diffar!
Får försöka kika lite på givarna imorgon.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.