Hej Allihopa

Nu har mitt största byggprojekt (hittills) dragit igång.

Jag ska bygga ett förråd på 24 kvadrat med en lika stor carport så totalt blir det då fullt logiskt 48. Från början var det tänkt att en snickare skulle bygga det hela fram till vädertätt och sen skulle jag sätta panel. isolera och göra innerskiktet.

Det sprack rejält på prislappen, hadde landat på ca 160-170' så nu ska jag göra det själv hadde jag tänkt mig, problemet är väl bara att jag är gröngöling på det här med byggande. Därav denna tråd där jag dels tänkte beskriva mina erfarenheter och dessutom tigga lite hjälp när jag kör fast, som nu.

hur stort ska gapet vara mellan kantelementen och panelen. På tillverkarnas webbar så är det klart och tydligt ritat att panelen ska gå ned lite över kantelementen men det framgår inte vad som är lagom 5-10 cm? eller hur stor luftspalt det ska vara mellan panel och element
 
Håller själv på och bygger något liknande, 40kvm garage. Jag har det lyxigt med en hustru som är gyggnadsingengör/konstruktör. Hon förser mig med ritningar ända ner på detaljnivå.

Vår panel kommer enligt ritning att sticka ner 40mm nedanför garageplattans överkant. Sen ska det helst vara en bra bit ner till marken för att minimera risken för att panelen suger upp regnstänk. Vi har rätt litet avstånd (10cm), men jag får olja ändträt noga. Om vi skulle haft 25cm (som verkar rekommenderas) skulle det bli en himla knäck på framsidan där rampen till garageinfarten livar med garagegolvet.

Syllen monterar jag dikt med plattans ytterkant. Med 28mm läkt att spika panelen på blir luftspalten detsamma (28mm).

För exempel på konstruktionsdetaljer kan jag rekommendera www.isover.se. Gå in i menyn "Byggkonstruktioner / Konstruktionsdetaljer".
 
sgryd skrev:
...
Syllen monterar jag dikt med plattans ytterkant. Med 28mm läkt att spika panelen på blir luftspalten detsamma (28mm).

...
Hur gör man om man använder en lite klenare stomme, tex 95 eller 120. Då känns det som om syllen kommer att ligga för mycket på kantelemenenten för att det ska vara riktigt bra. Ska man skuta in syllen en bit och köra 45 läkt istället?
 
Av den anledningen valde vi 145-stomme.

Ett alternativ (som kantelement-tillverkarna förordar) är att skjuta in syllen och sätta väggskivor utanpå. Jag tror att skivorna är ca 40-50mm tjocka. De fungerar då som både vindskydd och isolering. Jag vet inte hur man får fast läkten i dessa plattor, men det finns säkert nå't bra sätt.

Vi finderade också på 45-läkt. Men det räcker inte så långt. Du måste ändå ut en bit utanför plattan för att få luftspalt. Då blir alternativet att sätta 45or som du beskriver och dessutom sätta t.ex 28-läkt på 45orna. Men då börjar det kännas som om man nästan spikar sönder 45orna.

Dessutom blir det rätt stort vridmoment (28+45) som ska hållas av en enda spik per korsning med stommen. Det kanske håller om man räknar på det, men det känns inge bra.

/Micke
 
Kan du vänta några veckor så kan jag svara på hur det funkar med 45:surprised:r för det är precis vad jag planerar för.
145 stomme, asfaboard, 45 läkt och panel i den ordningen.

Trodde från början att jag skulle få klara mig utan motfyllning på 2 sidor av grunden. Nu visar det sig att jag har mätt så in i h-e fel att jag nog får plats med motfyll runt nästan hela grunden men om man bara tar 10 motfyll så skulle det ju gå fint att ordna en spalt på 15 cm upp till panelen.

Dags för nästa fråga:
HUr gör man med dörrar med en siolerad platta? nöjer man sig med att lägga en isoleringsremsa mellan platta och dörr eller ska man stoppa dit syllen under dörren.
 
På baksidan av mitt garage är marken lite högre. Där har jag murat ett varv lecablock och satt en platonmatta på utsidan för att inte få in fukt i skarven mellan leca och betong.
 
Har nu satt upp min stomme. Satte den 3 cm in på plattan så det ska bli 28 mm spalt mellan kantelement och panel. Panelen är några veckor bort i planeringen. Ska bygga carportdelens stomme och sätta tak över alltihopa innan jag börjar med väggarna. Tanken är att använda carporten som målarverkstad
 
Jag fattar kanske trögt... Men menar du att du ska ha 58mm spikläkt innanför panelen? Jag känner inte igen det måttet. Är det någon slags regel, eller?

/Micke
 
Nix

utanpå stommen kommer 13 mm asfaboard. Utanpå asfaboarden slås vanliga 45X45 som spikläkt. Detta ger då de magiska 58 mm 45+13 och iom att stommen står 30 mm in på plattan så blir det alltså -30 +58 = 28 mm spalt
 
Och så blir det inte alls ;D

En god vän som råkar vara föredetta snickare tippsade mig om att istället för asfaborden sätta en duk som gör samma sak.

Iom detta blir väggkonstruktionen 145x45 reglar stående, 45x45 liggande, duk, ca 25X45 liggande som läkt för luftspalten, panel
 
och glad för det är jag.

Det är mycket smidigare med duken än med asfaboarden, speciellt eftersom jag bygger mycket på egen hand.

Nu står stommen upp limträbalkarna till carporten är uppe och takstolarna är upplyfta. Hjullastare är en fin uppfinning ;D , har även börjat sätta upp duken på förrådsdelen. Taket är inhandlat och ska börja åka upp i dag om vädret tillåter
 
Vädret är emot taket men som det heter: det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder så stångar jag på. Massonite och läkt är klart på halva taket.

Dagens tips är att köpa lite extra virke och bygga sig en ställning istälelt för att klänga runt på stegar. Mycket bekvämare och det är trevligare att stå på ett par stadiga plankor när man lyfter upp saker än att balansera på en stegpinne

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.