Hej,

Kort fråga,

Har ett par kranar på min VP som rörmokarn installerat. Har jämfört med andra gängor (hanar) och dessa kranars gängor (också hanar) är mindre än R25 och större än R20. Finns det någon benämning på vad som är däremellan? det är inte någonting i stil med att det finns ett europeiskt och ett amerikanskt system?

Behöver en övergång till 25mm pex-ledning.

Hade tänk köra en R25 muff och över till en omkopplare till q&e, allt med gängtejp, dock öppen för klämring istället, men vilken R-storlek i så fall? Finns det en 7/8?

Tack på förhand!
 
Krilleman
Mellan R20 och R25 finns det inget i den standarden.

Vilken ända är det du tänkt att ansluta på?

Lägg upp en bild så får du mera konkreta svar! Är det kanske en klämringsände du syftar på?
 
OK,

Är det andra gängstorlekar om man använder klämring för kopparrör gentemot övergång med gängtejp?

På första bilden har jag en r20 hona där den nästan passar men inte riktigt. Andra bilden jämför jag med r20, sista jämför jag med r 25. Det är alltså före detta klämring och kopparrörskoppling på ventilen.
 
  • En närbild på en hand som håller en R20-kopplare bredvid gängade kopparrör, detaljer av gängor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en mässingklämring nära en R20 honkoppling för att jämföra gängstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en klämring för kopparrör intill en R20 hona för storleksjämförelse i en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj en bild blev dubblett
 
  • Närbild på en hand som håller i en rörmokarverktyg och koppling i ett VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Du har ju en ventil med klämringsända.

Var har du mutter+kona? Du måste använda dom för att gå över till en snutt kopparrör för att få dit 25 PEX med en separat övergång.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klämringskopplingar kan ha i princip vilka gängor som helst, jag har som amatörmokare stött på klämring med rörgänga nån gång men det är undantag.
Som sagt, en snutt koppar i klämringan, sedan en övergång från koppar till det du tänkt fortsätta med.
 
M
Det är väl till och med så att det skiljer mellan kopplingar från samma tillverkare?
Har för mig att Vatette har rörgänga på sina 15mm klämringskopplingar men inte på andra t ex.

Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Krilleman
Visst är det så att olika tillverkare kan ha olika gängor. Vatette har M-gängor på 18mm och uppåt.

Men dom flesta har 10 och 15-gänga på 12 och 15mm kopplingarna.
 
Jasså där ser man, var ju himla onödigt att jag skruvade av dem. Gissar att jag behöver köpa ny klämring isf. Skulle ju annars kunna ta loss ventilerna då jag ändå har ventiler i fördelarskåpet, men det känns nog klokt att ha kvar dem.
Då är det alltså ny klämring, en snutt kopparrör och därefter en övergång mellan koppar och pex av aktuella dimensioner.

Tack för hjälpen!
 
Krilleman
Inom VVS ska man ju inte blanda tillverkare generellt sett.

Klämringskopplingar ska man aldrig blanda tillverkare på.

Vilken kulventil sitter där nu? Tillverkare? Det blir ju korrekt direkt om klämringen är av samma fabrikat. (y)
 
Ah, ska kolla tillverkaren isf. Såg någon på youtube som använde en gammal klämring men hade på gängtejp ovan den. Jag behöver egentligen ingen större säkerhet då kopplingarna är i källaren, direkt ovanför en golvbrunn. Så kanske den metoden kan fungera?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.