Bygger hus och har trippat iväg rejält på elsystemet. För att jag tycker det är roligt och gillar programmeringen. I efterhand har det visat sig att ETS5 inte var riktigt så användbart som loxone. Men det bygger på lite olika systemprinciper så de kompletterar varandra. Är det någon annan här på forumet som kör Loxone som har lite tips och tricks på hur man får det bra?

Jag kollade på lite tyska forum där knx hemma är lite större än i sverige och många verkar köra med MDT glass touch button. Så de köpte jag också och blev supernöjd. Kanonbra med inbyggda temperaturgivare.

Tycker ni jag ska hårdkoda funktionerna i ETS eller ska jag bara köra allt i loxone? (serverbaserat) Kör golvvärmen i Loxone och det fungerar skitbra. Förutom 1/5 då jag missade att den gått över till sommarläge i kalendern och satte systemet på kylning = värme av. Började bli lite kallt om fötterna idag.


Tar gärna emot tips och bra tänk på funktioner som är bra att ha i verkligheten och inte bara på papper. Inbyggd timer på kaffebryggaruttaget är redan givet. Bilder kommer allt eftersom.
 
K
Det fantastiska med KNX är att varje deltagare innehåller sin egen intelligens, dvs det finns inte en central enhet som är vital för husets hela funktionalitet. Visst finns det servrar för KNX också, men man ska nog med omsorg välja dom funktionerna man vill köra på server. Grundläggande funktioner tycker jag man skall hålla sig till hårdkodat i ETS.

Jag håller på med KNX konvertering i ett bef. hus, jag kommer köra KNX, modbus RS232/TTL, modbusen enbart för att få kontakt med FTX'en och RS232/TTL för att få kontakt med bergvärmepumpen. Behöver dock låta någon tillverka mitt kretskort för konverting RS232/TTL. Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbrottslarmet har en KNX gateway för dubbelriktad kommunikation, så tanken är att larmsändaren får skicka SMS vid fellarmer för FTX & bergvärme etc.

Valet på brytare för mig vart Jung LS50, tänkte först köra Gira TS3, men tycker designen är lite förlegad, plus att knapparna känns små. Jung har ju bredare färgsortiment, framförallt nu med sitt Les Colours samarbete

Loxone har jag ingen erfarenhet av, men ser inget som KNX'en saknar i mitt fall att jag behöver komplettera med något ytterligare system :)
 
Redigerat:
Loxone har fördelen med att det går att köra transparent mot knx och visualisera knx-delarna och i det här fallet modbusdelen som fungerar sjukt bra i det systemet och man kan översätta det till knx utan större bekymmer. Som t.ex forcera ventilationen med en knapp på brytaren och då tänds samma knapp på alla brytare i huset. Annars behöver man ju någon typ av separat modbus-knxgateway och det låter och känns som en ganska omständig historia då man har 4 enheter på modbus som körs. Loxone är för övrigt en riktigt bra visualisering för knx men lite jobbigt att det inte enkelt går att importera alla gruppadresser utan att vara flytande på tyska...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.