Hej,

tänkte berätta lite om mitt badrumsrenoveringsprojekt för dom som tycker det är intressant för sina egna projekt.
Förutsättning: Husets bottenvåning byggd på 80-talet. Hel källare med stenull i blindbotten och rördragning i källartaket under badrummet. Uppvärmning bergvärme. Så såg det ut:
Ett äldre badrum före renovering med orange handfat, träspeglar och vägglampor, redo för rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt badrum före renovering med enkel spånskiva på väggen och duschdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart att allt skulle rivas. Men kan jag återanvända väggarna? Några provborrningar visade att det var enkel spån i väggarna. Jag skulle ju lägga om el helt och hållet med nya uttag och funktioner, samt flytta på vatten så det skulle bli svårt att ha väggarna kvar.
En syrisk nystart-byggfirma hjälpte mig med rivning av alla ytskikt. Jag hade dom innan och är kanonnöjd med hur snabbt och renligt de jobbar. De tog med sig all skit utan minsta kvar. Nu ser det ut såhär:

Rivet badrum med bar väggkonstruktion och spår efter rördragningar synliga, redo för totalrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsklart badrumsgolv och -vägg med synliga spånskivor och träplankor, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta är beslutet klart: Allt ska rivas. Det gör syrierna imorgon, allt med ROT och allt.
Det kommer att underlätta nyinstallation av el och vvs. Allt kan dras till källaren för lämplig anslutning där kan ske. Jag funderar på att installera en undercentral enbart för badrummet så att jag kan ordna upp den spretiga gruppindelningen i övriga huset. Huset har en 30 mA JFB, rekommenderar ni en egen 10 mA JFB för badrummet? Det ska finnas elektrisk golvvärme och handdukstork samt belysning.

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
I stor förväntan att jag kan finplanera eldragningen var jag till olika bygghandlare och kollade olika apparatdosor som kunde vara bra. Jag ska ha upp till trefacks vertikalt med mycket olika funktioner så det gäller att ha hopkopplingen och stosar på rätt plats. Fastnade för Elko de röda fast de är ju dyrast. Typiskt.
Sen kom jag hem. Syrierna hade plockat bort spånskivor och golvet helt enligt förväntning, alt var rent och prydligt.
Men det kom fram plankväggar, inga regelväggar. Hur ska jag nu bygga in el och vvs? Att regla på med 75 mm tar ju bort av det kostsamma utrymmet!
Fördel: kanske man slipper plywood och kan sätta gips direkt på plankväggen? Vad säger expertisen?
 
  • Gilla
fjodd
  • Laddar…
Då vet vi iaf att Syrierna jobbar för dig
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.