Jag ska bygga en L-formad altan där trädäcket går efter ena kortsidan och ena långsidan på huset. Trädäcket blir 3 meter brett och enligt spännvidstabellen ska jag ha 1,8 meter mellan plintarna, 195x45 i bärlina och golvreglar. Trallen blir 28x120, alltsammans tryckimpregnerat.
Trädäcket ska vara i nivå med golvet i huset.

Jag tänkte ta en 95x95 som skruvas med lämplig skruv och plugg i grunden som är murad av betonghålsten. Anledningen till att jag tänkte ta 95x95 är för att jag vill komma ut från panelen (den ligger ca 50mm utanför grunden, lockbrädorna borträknade). Då kan golvreglarna stå på bärlinan i bägge ändar.

Alternativt kapar jag lockbrädorna och skruvar bärlinan rakt på panelen, i regeln (syll?) som ligger på den murade grunden (4"4 ca) och fäster golvreglarna med spikplåtar i änden.

Sedan ska jag ha plåttak över en stor del, här är jag mindre säker på dimensioneringen, men takstolar av 170x45 eller 195x45 cc 120 har det sagts mig. Bärlina fäst i väggen. Frågan är om jag behöver ha undertak av råspont och underlagspapp eller om det räcker med takstolar, reglar och plåt. Det kunde bli problem med kondens då?

I framtiden ska altanen ev glasas in, vad ska jag tänka på då för att det inte ska bli problem? Stolparna hamnar väl på cc 120 lika som takstolarna, höjden uppåt från räcket till taket blir fri tills vidare.

Är det någon fördel med att ha överhäng på däcket, alltså att plintarna sitter kanske 30 cm in från kanten? Det ska bli en kjol sen så plintarna kommer inte att synas. Det måste väl vara bättre om bärlinan hamnar direkt under takstolparna?

Jag är tacksam för alla synpunkter på ovanstående.
 
Det va många frågor och funderingar på en gång ;)

Angående plåttaket så måste du ha råspont om du ska kunna använda det när det regnar. Du kommer att bli döv annars :)

Det är en klar fördel om du kan fästa takstoplarna i bärlinorna för bästa stabilitet.
 
Ja det blir nog bäst att göra ett riktigt undertak. Av takfotsluckor eller spontade brädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.