Samtliga fläktlägen utom det första är oacceptabelt i vardagsrummet. Avfrostningen susar och gurglar högt från innedelen. Hade faktiskt högre förhoppningar på komforten för Mitsubishis dyrare pumpar. Den fungerar och levererar utmärkt värme dock, synd att den låter för mycket om man vill få ordentlig värmespridning via högre fläktläge. Någon mer som tycker Ninjan väsnas?Är det en "sc" -modell jag har, vilket står för "made for scandinavia"?
 
  • Etikett med text, QR-kod, varningssymboler. Modellnamn på en air conditioner. Otydlig och skakig bildkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Ja den låter definitivt men inte så värst mycket mer störande än andra tystare modeller enligt mig i alla fall men lite högre.

Min sitter i hallen som är en trevligare plats än vardagsrummet och den går på 3an i princip hela tiden, jag ogillar auto men stör mig inte på konstanta ljudet.

Jag har lekt lite med att intervallköra högsta fläktläget kortare stunder när drt inte stör för att få bättre spridning men jag kan inte påstå att jag direkt märkt någon skillnad.
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
FT som har en ganska liten innerdel låter mer än tex LN och RW som har större innerdelar.
FT tillhör nog den inte direkt den dyrare bland Mitsubishis modeller men skillnaden upp till tex RW är inte så stor
Ljudkänslig och placering i vardagsrum så hade nog LN eller RW varit ett bättre val om dom ryms
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Dåliga lager ger ett olidligt oljud som blir värre ju fortare det snurrar. Tjutande/vinande som påminner om en jetmotor med EBK på fullt ställ...
Har en misstanke om att det kan uppstå om väggen som innedelen sitter på inte är helt plan.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ja den låter definitivt men inte så värst mycket mer störande än andra tystare modeller enligt mig i alla fall men lite högre.

Min sitter i hallen som är en trevligare plats än vardagsrummet och den går på 3an i princip hela tiden, jag ogillar auto men stör mig inte på konstanta ljudet.

Jag har lekt lite med att intervallköra högsta fläktläget kortare stunder när drt inte stör för att få bättre spridning men jag kan inte påstå att jag direkt märkt någon skillnad.
Jämfört med Solid AP25 så låter den mer på samtliga fläktlägen, blåser lite mer luft också såklart. Framförallt avfrostningen är ljudlig, inget att sova till. Gurglar o susar din vid avfrostning också?
 
Rickard.
S SirTomThompson skrev:
Gurglar o susar din vid avfrostning också?
Ja det gör den och utedelen låter ännu värre men det "stör" bara i garaget.
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
AP25/AY25 är en dålig jämförelse då do är långt ifrån vad dom levererar vid tex -15 ute
AY42 guru bör man i så fall jämföra med
 
C Comfort Thomas skrev:
AP25/AY25 är en dålig jämförelse då do är långt ifrån vad dom levererar vid tex -15 ute
AY42 guru bör man i så fall jämföra med
Hittar ingen AY42, du kanske syftar på AY35 eller AY50? AY50 verkar vara en bullerburk. Konstigt att den utgångna modellen Solid var tystare.
 
S SirTomThompson skrev:
Hittar ingen AY42, du kanske syftar på AY35 eller AY50? AY50 verkar vara en bullerburk. Konstigt att den utgångna modellen Solid var tystare.
AY42 finns , ger tex 4,2kW vid -15
 
  • Gilla
SirTomThompson
  • Laddar…
A
Oldboy Oldboy skrev:
Dåliga lager ger ett olidligt oljud som blir värre ju fortare det snurrar. Tjutande/vinande som påminner om en jetmotor med EBK på fullt ställ...
Har en misstanke om att det kan uppstå om väggen som innedelen sitter på inte är helt plan.
Tja EBK är ju en blåslampa så den kan man jämföra med gasolspis eller propanbrännare har aldrig associerat en ebk med luftvärmepump.
grundmotorn på en flp29 kan vina men inte ens den liknar ett lagerljud på en luftvärmepump.
Om en luftvärmepump låter som grundmotorn på flp39 har man problem, riktiga problem...
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Det kan hända att jag överdrev liiite, men gnälliga lager för ett herrans oväsen. Vi hade en Panasonic från -07 där lagren krabbade ihop efter några år. Det var till slut helt olidligt att vara i samma rum. Så, kontentan är att dåliga lager väsnas duktigt och att det kan drabba även relativt nya pumpar. Vår var nog bara 4 år när det började och sedan gradvis värre tills vi bytte lager 1-2 år senare när vi inte stod ut längre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.